• 8.257.891 stemmen

Alternatieve titels: Room 43 / The Girl in Room 43

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Alvin Rakoff

Met onder meer: Diana Dors, Herbert Lom en Eddie Constantine

IMDb beoordeling: 6,5 (299)

Plot Passport to Shame

"A PICTURE BEST UNDERSTOOD BY ADULTS!"

Johnny is een recht door zee taxichauffeur. Als hij zijn nieuwe taxi bij een ongeluk flink beschadigt, heeft hij een enorme lening nodig om dat te repareren. Hij besluit om in te gaan op het verzoek van de naïeve Franse Malou om met haar een schijnhuwelijk aan te gaan, zodat hij de reparatie kan betalen. Zoals gepland gaan de twee na het huwelijk uit elkaar, niet wetende dat dit allemaal door Nick, het brein achter een grootschalige prostitutiebende, in scène is gezet. Nick heeft grote plannen voor Malou, maar kan Johnny haar hieruit redden?

image

avatar van klara

klara

Erg ingenomen met deze film, die me vanaf het begin meenam en me geboeid ook niet meer

losliet. Het verhaal steekt gedegen in mekaar, en al de acteurs doen het uitstekend. Vooral

Herbert Lom vond ik weer eens geweldig. De heldhaftigheid van het rechtgeaarde personage

van de overigens ook prima acterende Constantine leek mij aan het einde wel wat te ver gaan

maar dat slotgedeelte was wel voortreffelijk en moet Diana Dors (Platinumblonder kun je ze

niet krijgen) flink aan de bak om haar kunnen als actrice te laten zien, en weet te overtuigen.

Ook Odile Versois doet het als de wat naieve en breekbare Malou uitstekend.

Visueel ziet het er ook uiterst verzorgd uit, met als uitschieters de achtervolging in de auto bij

een waanzinnig mooi zwart-wit bij nachte, de lange slotscene wanneer er ook flink geknokt

wordt, en vooral de hallucinoire droomsequentie.

Geld is zaligmakend wil de film overduidelijk zeggen, waarbij de verkregen macht uiteindelijk

blijkt te zijn overschat ten opzichte van de solidaire onderlaag van de bevolking, in dit geval

de taxichauffeurs. Ik vond het een pakkende film, waar eigenlijk van alles in zit. Ongegeneerde

hebzucht versus eerlijkheid en collegialiteit. Harde, berekende koelheid versus warmte en

verantwoordelijkheidsgevoel. En hoop tegenover wanhoop en onmacht.