Oggi, Domani, Dopodomani (1965)

Alternatieve titels: Kiss the Other Sheik | The Man, the Woman and the Money

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Eduardo De Filippo, Marco Ferreri en Luciano Salce
met Marcello Mastroianni, Catherine Spaak en Virna Lisi

Deze film volgt verschillende verhaallijnen. In het eerste verhaal onderzoekt een inspecteur van de politie een vreemde zaak van een schietgrage echtgenoot die zijn vrouw intimideert door met losse flodders op haar te schieten. Met enige regelmaat doet hij ook echte kogels in zijn wapen om zijn vrouw te laten zien dat zij zijn dreigementen serieus moet nemen. In het tweede verhaal probeert een man zijn blonde echtgenote te verkopen aan een sheik. Ondertussen heeft zijn knappe vrouw haar eigen plannen, namelijk om hem te verkopen aan een harem voor mannen. Zij neemt hem uiteindelijk mee in een luxe auto en laat hem in de woestijn achter.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een episodenfilm met Mastroianni ?
Film bestaat trouwens uit DRIE delen, waarbij het eerste van Ferreri eigenlijk een FF film was, die echter werd verknipt door de producent en zonder toestemming van Ferreri in deze omnibus als kortfilm werd opgenomen. Het gaat over Marcello die reclame-luchtballonnen produceert en wil weten hoever je die dingen nu eigenlijk kunt opblazen alvorens ze uit mekaar spatten( dat is een metafoor voor het neo-kapitalisme en voor impotentie tegelijk, snappie). Zijn vrouwtje Spaak ziet het met lede ogen aan. Uiteindelijk pleegt hij zelfmoord door uit een raam te springen.
In het tweede deel van Eduardo De Filippo zien we hoe Marcello gaat logeren bij zijn ouwe buddy Salce die is getrouwd met Lisi , en een wel heel originele manier heeft bedacht om zijn huwelijksleven op te spicen. Marcello vlucht weg.
Het derde deel is van Salce, hierin is Marcello getrouwd met bimbo Tiffin , van wie hij af wil. Hij bedenkt iets om zijn kosten eruit te halen en wil haar verkopen aan een sheikh, die hij duizenden kilometers achterna reist, om uiteindelijk in een oase in de woestijn te belanden waar alles iets anders loopt dan door hem gewenst, met een romantische plotwending die de Engelse titel" kiss the other sheik" verklaart.
Met een speelduur van 45 minuten veel te lang voor zo'n omnibus, de andere delen duren er dik 20 beide.
Vreemd is dat de laatste 2 delen in kleur zijn en de eerste in zw, maar de reden daarvoor is reeds aangestipt.
De score werd ook door 3 verschillende componisten verzorgd.