menu

The Boogie Man Will Get You (1942)

mijn stem
2,25 (8)
8 stemmen

Verenigde Staten
Horror / Komedie
66 minuten

geregisseerd door Lew Landers
met Boris Karloff, Peter Lorre en Max Rosenbloom

Nathaniel Billings verkoopt zijn groot huis (dat nog als herberg en hotel heeft dienst gedaan) aan een naïeve jonge vrouw maar blijft de kelder gebruiken om zijn onderzoekingen voort te zetten voor het maken van een supermens. Kort nadien wordt een lijk ontdekt. De politie wordt verwittigd en Dr. Lorenz - manusje van alles (burgemeester, dokter, rechter, commisaris en notaris) arriveert om de zaak te onderzoeken. Hij is echter geïinteresseerd in de expemimenten van Billings en wil hem helpen zijn werk verder te zetten. Een deur-aan-deur verkoper meldt zich aan als proefkonijn.

zoeken in:
avatar van Metalfist
3,5
In this sack, I have forty kilos of dynamite, and I don't mean ravioli!

Eigenlijk is het erg dat zowel Bela Lugosi als Boris Karloff, toch wel twee van de grootste horroriconen uit de geschiedenis van de cinema, compleet genegeerd worden in ons kleine landje. Met uitzondering van een handvol films is veel van hun werk niet te vinden en ben je genoodzaakt om films te laten importeren. Een tijd geleden heeft mijn broer de Britse regio 2 versie van Icons of Horror op de kop getikt waar deze The Boogie Man Will Get You de tweede van in rij was.

De box profileert zich als een verzameling van horrorklassiekers van Karloff maar, dit kun je toch niet als een horror pur sang te noemen. Gemaakt in volle oorlogsperiode gaan professor Billings en Dr. Lorencz op zoek naar een manier om een supermens te creëren om zodoende de oorlog te kunnen winnen. Een wat vreemd uitgangspunt als je het mij vraagt en het wordt allemaal nogal kolderiek gebracht. The Boogie Man Will Get You lijkt nooit echt een kant te willen kiezen tussen horror en komedie, maar het staat daardoor wel garant voor een aantal lugubere maar toch ook amusante scènes. Regisseur Lew Landers maakt er een soort van parodie op spookhuizen van en gooit er op het einde toe nog een gestoorde Italiaan bij die heel de boel wil laten ontploffen. Genoeg stof dus voor een uurtje vermaak en in dat opzicht voldoet de film dan ook aan alle verwachtingen.

Aangenaam verrast ook dat Peter Lorre hier in meespeelt. In totaal hebben Karloff en Lorre een viertal keer samen in een film gezeten, maar ik had gedacht dat hun eerste samenwerking pas vele jaren later gebeurde aangezien ik enkel nog maar The Raven uit '63 had gezien. Soit, Karloff en Lorre delen nagenoeg elke scène in de film en zorgen er dan ook voor dat de film naar een hoger niveau wordt getild. Karloff doet zijn gebruikelijke gestoorde wetenschapper rol en Lorre profileert zich als een manusje van alles die wel een extra centje wilt verdienen. Erg leuk in ieder geval, maar het heeft wel als nadeel dat dit acteergeweld de rest gewoon overspoeld. Jeff Donnell (hier nog gecrediteerd onder de iets vrouwelijkere naam Miss Jeff Donnell) als Winnie en Larry Parks als Bill verdwijnen naarmate de film vordert meer en meer naar de achtergrond als het ware.

Nagenoeg compleet vergeten vandaag de dag maar dat is onterecht. Het is een genoegen om Karloff en Lorre samen te zien spelen en alleen daarvoor heeft de film al bestaansrecht. Gelukkig is The Boogie Man Will Get You nog veel meer en is dit een erg vermakelijke komedie geworden.

Dikke 3.5*

avatar van joolstein
2,0
De film is niet slecht maar is gewoon niet erg goed. Er zijn namelijk een paar elementen waardoor het voor mij vooral tegenviel. Ten eerste ontbrak het in de film aan horror. Oké Boris Karloff is de 'mad scientist' en hij experimenteert er lustig op los om een “superman” te creëren. Maar afgezien van wat vage handelingen en wat lichamen is er weinig te zien. Het was vooral veel komedie gecombineerd met een whodunit wat we te zien krijgen en af en toe zijn er verwijzingen naar het leger en de oorlog. Natuurlijk is er de creatie van de supermens zodat de oorlog kan worden gewonnen maar er zijn ook verschillende woordelijke verwijzingen en we zien een fascistische Italiaan die dingen wil opblazen. Ik kreeg dan ook meer het gevoel dat dit een film was die gemaakt was voor de Amerikaanse Office of War. Het tweede minder goede was het moment dat Maxie Rosenbloom in beeld kwam hierna zakt het niveau van de film naar saaie slapstick. Het acteerwerk van Boris Karloff en vooral Peter Lorre is uitstekend. Peter Lorre speelt sowieso een heerlijke rol als een soort oplichter die alle belangrijke baantjes in het kleine dorpje heeft en de gehele tijd een klein katje in zijn binnenzak meedraagt. Echter is de film niet meer dan dat ze de twee grote horror-iconen bij elkaar hebben gebracht in de hoop dat zij er iets van maken. Helaas is het resultaat te mager.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

*

* denotes required fields.