Saneamento Básico, o Filme (2007)

Brazilië

geregisseerd door Jorge Furtado
met Fernanda Torres, Lázaro Ramos en Camila Pitanga

In een afgelegen gebied in de Braziliaanse staat Rio Grande do Sul heeft een kleine gemeenschap problemen met de riolering. Wanneer ze dit bij de gemeente aankaarten, krijgen ze te horen dat er geen budget voor is. Er is echter wel een bedrag van 10.000 Real vrijgekomen om een film op te nemen. Marina en Joaquin besluiten zo een film te gaan maken, zodat ze het geld dat ze daarvoor krijgen eigenlijk kunnen gebruiken om het probleem op te lossen. Maar als je niet bekend bent met film en nog nooit een camera hebt vastgehouden, is dat knap lastig.

avatar van Knisper
De nieuwe film van Jorge Furtado, de regisseur van The Man who Copied (O homem que Copiava)!! Ook hoofdrolspeler Lazara Ramos is weer terug. Hopelijk krijgt deze film wel enige bekendheid buiten Brazilie, in tegenstelling tot zijn vorige twee films. Het onderwerp klinkt iets internationaler in ieder geval. Eerst maar eens afwachten hoe de film ontvangen wordt als hij in juli in de Braziliaanse bioscopen gaat draaien.

avatar van Knisper
Fantastisch grappige film weer van Jorge Furtado. Na 'The Man Who Copied' ben ik lange tijd naar een andere film op zoek geweest, met eigenlijk maar heel weinig zekerheid of ik de rest ook wel leuk zal vinden, maar dat zat wel goed.

Eigenlijk is dit weer een film over het filmmaken. Er zijn problemen met het riool, maar vanuit de gemeente is er geen geld om het op te lossen. Er is echter wel een budget van 10.000 real vrijgekomen om een film te maken. Ze besluten om die film te maken ("The Sewer monster") en tegelijkertijd het riool te maken.

Doordat de bewoners van het kleine dorpje leken zijn in het maken van films, levert dit een hoop lachwekkende situaties op, waar vooral het opnemen van de scenes zelf, echt hilarisch is; vooral ook de product placement van de lokale bedrijven.

Deze film is voor mij het ultieme bewijs van het talent van Jorge Furtado. Ik hoop dan ook dat het me lukt om de rest van zijn oeuvre ooit te zien. Fernanda Torres is trouwens ook geweldig in deze film.

Onvoorstelbaar dat dit soort films het buitenland niet bereiken.

avatar van campodellarana
Leuke film van Furtado. Het enthousiasme spat - net als bij 'O homem que copiava' - weer van het scherm af. Het is hilarisch om te zien hoe ze zonder enige kennis van films maken ("fictie"?) aan de slag gaan. Lazaro Ramos verschijnt pas in het laatste deel van de film, maar zijn rol is erg grappig.

Charmante en sympathieke komedie. Het verhaaltje is best grappig om volgen en wordt zeker ondersteund door een stel goede acteurs waarbij Fernanda Torres toch wel heel overtuigend haar rol van initiatiefneemster voor het maken van een film waarneemt al zat de rest van de "familie" haar toch dicht op de hielen.
Behoud van de natuur en vooral betere leefomstandigheden is het thema van de film en dat wordt eenvoudig en ongekunsteld ingevuld.

avatar van Knisper
Film is ook op Netflix te zien.

avatar van david bohm
Hartverwarmende film met een geinig verhaaltje. Fijne cast ook waarbij de heer Moura een uiterst innemend man neerzet. Ook de andere acteurs zijn prettig om naar te kijken. Een aanrader, zeker als je graag Latijns-Amerikaanse films bekijkt.