Dias de Nietzsche em Turim (2001)

Alternatieve titel: Days of Nietzche in Turin

Brazilië

geregisseerd door Júlio Bressane
met Fernando Eiras, Paulo José en Mariana Ximenes

Portret van Friedrich Nietzsche's (de charismatische en populaire filosoof) verblijf in Turijn, beginnend bij zijn aankomst in april 1888. In zijn dagen in Turijn was Nietzsche als denker wellicht op zijn hoogtepunt. Hij schreef er, wellicht niet toevallig, zijn laatste meesterwerken: Nietzsche was heel gevoelig voor zijn omgeving en het klimaat, en NoordItalië was hem buitengewoon welgevallig.

avatar van Knisper
Draaide in 2002 op het IFFR. Nogal een experimentele film als ik op de verhalen afga. Schijnt vrijwel dialoogloos te zijn en verder alleen een voice-over en muziek te bevatten.

FisherKing
Ja, ook een film zonder plot, plotverhaal was nogal lastig te fabriceren

avatar van Knisper
Dat kan ik beamen ja.

Blitse snor...

avatar van Alastor
De voice-over in het nogal exotisch aandoende Portugees ratelt maar door en ontneemt je zo de kans om de beladen beeldspraak en de weloverwogen uitspraken van Nietzsche een plek te geven.

Sommige beelden zijn verrassend mooi, maar het merendeel is inspiratieloos. Ook de muziek van Wagner kan niet verhinderen dat dit een van de meest oorzakelijke stukken cinema is, waarbij ik ooit in slaap gevallen ben.