• 8.227.571 stemmen

L'Hypothèse du Tableau Volé (1978)

Drama / Mystery | 66 minuten

Genre: Drama / Mystery

Alternatieve titel: The Hypothesis of the Stolen Painting

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Raoul Ruiz

Met onder meer: Jean Rougeul

Oorspronkelijke taal: Frans

Over L'Hypothèse du Tableau Volé

Twee vertellers, waarvan er eentje wel en de andere niet gezien wordt door de kijker, discussieren over de mogelijke connecties tussen een serie schilderijen. De verteller die de kijker kan zien wandelt door driedimensionale reproducties van elk schilderij, dat echte, soms bewegende mensen bevat, in een poging om de betekenis van het schilderij en van de serie schilderijen te duiden.

imageimageimage

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Apart filmpje!

avatar van danuz

danuz

Dat kan je wel zeggen ja!

Mag ik daaraan toevoegen dat ik nooit zo ver ben gekomen om deze film daadwerkelijk uit te zien.. Iets in de moeilijk navolgbare vraagstellingen en de mijmerende toon heeft me tot twee keer toe zo doen knikkebollen dat ik de film vroegtijdig heb moeten stoppen

avatar van beavis

beavis

• 12064 stemmen

Ruiz duikt weer diep de surrealistische filosofie in voor deze vroege film en weet, ondanks dat Klossowski moest afhaken bij deze adaptatie van zijn werk, er toch een zeer geslaagde draai aan te geven. Hij doet hier in film ongeveer wat Umberto Eco deed in "de slinger van Foucault", net iets minder doortastend, maar het is dan ook een kort filmpje en geen dikke pil...

Voor wie de film beter wil doorgronden, dit artikel vond ik zeer interessant:

avatar van Cellulord

Cellulord

Dit mag dan geen dikke pil zijn (beavis), toch is het zware kost.

En alhoewel ik van surrealistische filosofie houd kon ik hier echt niets mee.

In ieder geval blijf ik wel met een surrealistisch gevoel zitten want ik zou niet weten hoe deze film te beoordelen en zal daarom mijn stem onthouden.

Dacht dat dit mijn eerste kennismaking met Ruiz was maar zie juist dat ik reeds eerder "Trois Vies & une Seule Mort" van hem zag. Das wel al lang geleden ('99) en die viel me wel mee volgens mijn beoordeling (3.5*) maar kan er echt niets meer van herinneren. Moet dus zeker nog iets van deze man bekijken. Tips zijn welkom.

avatar van beavis

beavis

• 12064 stemmen

Probeer The Territory, stukje toegankelijker, maar ook een heel cool filmpje!

avatar van McSavah

McSavah

Vergeet telkens dat Ruiz een Chileen is en vooral vanuit Frankrijk heeft gewerkt. De twee films die ik van hem zag hebben toevallig net beide Portugal als productieland, en dat zijn dan volgens mij ook meteen de enige twee waar Portugal dat (als eerste) is. Geen landgenoot van De Oliveira (RIP) dus, hopelijk onthoud ik dat nu.

avatar van John Milton

John Milton

Goed gemaakt, maar ik kon er nét niet helemaal inkomen; zware kost, zoals Cellulord opmerkt.

Schurkt zeker wel tegen de 4* aan, maar ik rond toch naar beneden af. Dan vond ik de aanpak met tableaux van Risttuules (2014), hoewel niet direct vergelijkbaar, toch indrukwekkender.