L'Hypothèse du Tableau Volé (1979)

Alternatieve titel: The Hypothesis of the Stolen Painting

Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Jean Rougeul, Carlos Asoray en Alfred Baillou

Twee vertellers, waarvan er eentje wel en de andere niet gezien wordt door de kijker, discussieren over de mogelijke connecties tussen een serie schilderijen. De verteller die de kijker kan zien wandelt door driedimensionale reproducties van elk schilderij, dat echte, soms bewegende mensen bevat, in een poging om de betekenis van het schilderij en van de serie schilderijen te duiden.

avatar van Poisonthewell
Apart filmpje!

avatar van danuz
Dat kan je wel zeggen ja!
Mag ik daaraan toevoegen dat ik nooit zo ver ben gekomen om deze film daadwerkelijk uit te zien.. Iets in de moeilijk navolgbare vraagstellingen en de mijmerende toon heeft me tot twee keer toe zo doen knikkebollen dat ik de film vroegtijdig heb moeten stoppen

avatar van beavis
Ruiz duikt weer diep de surrealistische filosofie in voor deze vroege film en weet, ondanks dat Klossowski moest afhaken bij deze adaptatie van zijn werk, er toch een zeer geslaagde draai aan te geven. Hij doet hier in film ongeveer wat Umberto Eco deed in "de slinger van Foucault", net iets minder doortastend, maar het is dan ook een kort filmpje en geen dikke pil...

Voor wie de film beter wil doorgronden, dit artikel vond ik zeer interessant:

avatar van Cellulord
Dit mag dan geen dikke pil zijn (beavis), toch is het zware kost.
En alhoewel ik van surrealistische filosofie houd kon ik hier echt niets mee.
In ieder geval blijf ik wel met een surrealistisch gevoel zitten want ik zou niet weten hoe deze film te beoordelen en zal daarom mijn stem onthouden.

Dacht dat dit mijn eerste kennismaking met Ruiz was maar zie juist dat ik reeds eerder "Trois Vies & une Seule Mort" van hem zag. Das wel al lang geleden ('99) en die viel me wel mee volgens mijn beoordeling (3.5*) maar kan er echt niets meer van herinneren. Moet dus zeker nog iets van deze man bekijken. Tips zijn welkom.

avatar van beavis
Probeer The Territory, stukje toegankelijker, maar ook een heel cool filmpje!

avatar van McSavah
Vergeet telkens dat Ruiz een Chileen is en vooral vanuit Frankrijk heeft gewerkt. De twee films die ik van hem zag hebben toevallig net beide Portugal als productieland, en dat zijn dan volgens mij ook meteen de enige twee waar Portugal dat (als eerste) is. Geen landgenoot van De Oliveira (RIP) dus, hopelijk onthoud ik dat nu.