Shall We Dansu? (1996)

Alternatieve titel: Shall We Dance?

Japan

geregisseerd door Masayuki Suo
met Koji Yakusho, Tamiyo Kusakari en Naoto Takenaka

De veertiger Shohei Sugiyama heeft het helemaal voor elkaar, althans zo lijkt het: huisje, tuintje, beestje, baan als accountant... Toch knaagt er iets. Dagelijks ziet hij vanuit de trein naar huis een prachtige vrouw uit het raam van de dansschool staren. Shohei trekt de stoute schoenen aan en meldt zich aan bij de dans-school. Dat is in Japan geen kleine stap, waar ballroomdansen als echtpaar al verdacht is, laat staan met vreemden.

Een twee uur durende film over ballroomdansen met een ongelijkmatig script, clichematige karakters en belachelijk veel shots van simpelweg danspasjes is veeeeels te lang. Het enige dat het leuk maakt is de hoofdrolspeler die een prachtig gevoelige kop heeft en de Japanse couleur locale van de jaren ´90. Het gebrek aan communicatie tussen en de constante schaamte om dingen die niet horen zijn tamelijk verbijsterend. Maar ik vermoed dat er kunstuitingen uit Japan komen die dat beter en aangrijpender laten zien dan Shall We Dance.

Richard Gere, Susan Sarandon en Jennifer Lopez zijn bezig met de remake van deze Japanse film.

avatar van jackie
Wat hebben maar weinig mensen deze film gezien, de film is namelijk erg leuk.

Heel leuk! Als je de remake met Richard Gere wil begrijpen dan moet je eerst de japanse versie zien. In Japan was dansen toen niet echt iets voor de mannen...Leuke film

Syt
Is deze film ergens op dvd verkrijgbaar?

Zojuist voor 5,99 !! gekocht bij Free Record Shop

het is wel lang geleden dat ik m zag, maar vind m nog steeds veel beter dan de versie met Richard Gere en J-Lo. Het was in de sneak-preview, ik was de enige in de zaal die veel zat te lachen, haha!

voor 1,5 euro te vinden bij Bart Smit (of 5 voor 5 euro)

klute89
Shall We Dansu is een werkelijke prachtige film, die op een rustig tempo de meeste prachtige beelden voorbij laat komen. Het verhaal in combinatie met de acteurs en camerawerk maakt dit een werkelijk kijkgenot

Op z'n minst 4*, laat ik daar maar mee beginnen

avatar van belchinees
Leuke film zeg
Aangenaam feelgood-filmpje met een spetterende finale. Duurde alleen misschien iets te lang, of begon te traag, maw was soms wat saaiig.
Wel tof om eens zo'n serieuze man te zien dansen

Hoewel het een kut dvd was, de film zelf is die €1 volledig waard
Ik zou er zelfs €1,70 voor willen geven.

Hoewel het een kut dvd was, de film zelf is die €1 volledig waard
Ik zou er zelfs €1,70 voor willen geven.

Waar heb jij deze film kunnen krijgen?

avatar van belchinees
Bart Smit in de bakken van 5 voor €5, maar dat is al een tijdje geleden hoor

belchinees schreef:
Bart Smit in de bakken van 5 voor €5, maar dat is al een tijdje geleden hoor

Ook al bij de Bart Smit, sommige die hier iets hebben gepost, hebben de film ook bij de Bart Smit vandaan

avatar van G.1Rl
sakania schreef:

Ben ik helemaal met je eens. Om te begrijpen waarom die man een pruik draagt, moet je deze toch wel hebben gezien, dat komt in de remake niet echt goed naar voren.

avatar van Baggerman
Schitterende feelgood-film!

En wat een hilarische rol van Naoto Takenaka als die Aoki, zeg!
Ik had hem al hoog zitten als acteur, maar hier is hij ècht geweldig!!! Jemig! (Ik ben nòg onder de indruk op een grijnzende-big-smile-manier!) Sowieso een film met leuke typetjes.

Kôji Yakusho zet verder ook een prima leading performance neer als de schutterige Sugiyama.

En hoewel het van mij best had gemogen, maar uiteindelijk gelukkig niet een happy end met een Sugiyama of andere hoofdpersonen die wedstrijden gaan winnen! Wat dat betreft vliegt de film total niet uit de bocht. Chapeau!!!

avatar van kinjutsu
Haha! Vrij memorabel dit!
Dit is niet de poster van de film, maar een cover van een "doe het zelf" dans boek/film genaamd "Dance Way".

Ik ga ff opzoek naar de poster.

avatar van Baggerman
Bedankt voor de nieuwe dvd-hoes kinjutsu! Ik moet wel zeggen dat de personen op de oude poster in de verte bet wel wat lijken op de personages in de film, vandaar dat iedereen er toe nu toe was ingetrapt?

avatar van kinjutsu
Ja die vrouw lijkt er inderdaad op, maar toen ik die man zag dacht ik dat kan nooit Yukusho zijn.

Even een leuk weetje:

Het Japanse woord "Dansu" komt van het Nederlandse woord "Dans" en niet van het Engelse "Dance".