En el Hoyo (2006)

Mexico
Documentaire

geregisseerd door Juan Carlos Rulfo
met Sofia García López, José Guadalupe Calzada en Isabel Dolores Hernández

De duivel, zo vertelt een Mexicaanse legende, eist altijd één ziel op als er ergens een brug gebouwd wordt. Anders zal ze instorten. Van de duivel naar het echte leven! Bouwvakkers bouwen aan een gigantische brug in Mexico-stad, de 'segundo piso': de Periférico-snelweg krijgt er een tweede verdieping bij over een traject van 10 kilometer. Hier filmt Rulfo de mannen in hun allesbehalve gezellige bouwput terwijl het verkeer voorbij raast. Hij registreert hun dagelijks werk, de gevaren en de hachelijke werkomstandigheden, maar ook hoe ze lachen, schuine moppen én verhalen vertellen. Neem nu Natividad die 's nachts het bouwterrein bewaakt zij kon op een nacht zelfs de duivel op de vlucht jagen! Of 'El Romántico' die zo graag een meisje zou hebben maar daar "de tijd niet voor vindt". Misschien is hij gewoon te verlegen. Augustín is dan weer de man die onderdelen van de brug transporteert - 's nachts.