Jiang Cheng Xia Ri (2006)

Alternatieve titels: Luxury Car | Voiture de Luxe | 江城夏日

Frankrijk / China

geregisseerd door Chao Wang
met He Huang, Yiqing Li en Yuan Tian

Omdat zijn vrouw terminaal ziek is, keert leraar Qiming Li terug naar Wuhan, de universiteitsstad waaruit hij veertig jaren geleden verbannen is wegens revolutionair gedrag. Li is op zoek naar zijn zoon, van wie hij al jaren niets meer gehoord heeft. Hij trekt tijdelijk in bij zijn dochter Yanhong, die zonder dat hij het weet als callgirl werkt in de karaokeclub van Dage, met wie zij een relatie heeft. Li krijgt bij zijn zoektocht hulp van een politieagent, die op het punt staat met pensioen te gaan...

Allegorische film over de ontwikkeling die China heeft doorgemaakt sinds de Culturele Revolutie, terug te vinden in de tegenstellingen tussen de verschillende generaties. Het verhaal is niet spectaculair, maar boeiend genoeg om de aandacht te vast te houden. Dat is mede te danken aan de prima acteerprestaties van de protagonisten, de mooie Yuan Tian en Youcai Wu (haar vader) voorop. Op de cinematografie van de miljoenenstad Wuhan valt weinig aan te merken. Geen absolute topfilm, maar wel erg onderhoudend en informatief over het leven in een grote stad in het moderne China.