A Lawless Street (1955)

Alternatieve titel: Marshal of Medicine Bend

Western

geregisseerd door Joseph H. Lewis
met Randolph Scott, Angela Lansbury en Warner Anderson

Marshal Coleen Wave, een man van de wet die reist van stad naar stad om die te bevrijden van de criminelen. Zijn toewijding aan het vak zorgt ervoor dat zijn vrouw Tally (Angela Lansbury) hem verlaat. Ze komt niet bij hem terug voordat hij zijn wapens voor altijd heeft opgeborgen. Maar hij is vastbesloten nog een laatste stadje te helpen en stuit op een bende bandieten die zich niet zo makkelijk door één man laat verjagen...

avatar van Dutchfan
Een aardige western,ideaal voor een regenachtige namiddag.
Goede acteurs,een spannend slot en Angela Lansbury die een musicalnummer doet....

Een typisch traditionele western met alle standaard-ingrediënten erop en eraan. Wat opvalt, naar mijn mening, is dat het acteerwerk van Scott toch enigszins achterblijft bij de rest van de cast. Meestal is dat toch andersom. Ik vind Scott een sympathieke man en hij heeft qua films een paar uitschieters gemaakt, maar als acteur zijnde is het regelrecht een stijve hark met weinig mimiek.
Toch zijn de westerns waarin hij speelt veelal films waar een echt westerngevoel overheerst. De inhoud is minder belangrijk dan de sfeer, en dat geldt ook voor deze western die iedere liefhebber risicoloos kan aanschaffen.

avatar van Brix
Geen verkeerde western.
Randy Scott staat sowieso hoog op mijn western favorieten lijst.

Ik vind het overigens wel meevallen met zijn mimiek.
Zeker vergeleken bij bijvoorbeeld Eastwood, die meestal niet verder komt dan het bewegen van zijn lippen(bij voorkeur slechts één van beiden) en Bronson, waarbij ik altijd verwacht dat een van zijn gezichtsplooien openbarst wanneer hij teveel emotie zou tonen.
Maar dit is niet ten nadele van beiden bedoeld.
Ik houd wel van ietwat stoïcijnse western personages.
Bij Scott zit er toch altijd een lach-duiveltje ergens.

Je hebt gelijk Brix, qua mimiek.
Streep "mimiek" door in mijn bericht en lees daarvoor in de plaats "uitstraling".

avatar van Brix
Barfly schreef:
Je hebt gelijk Brix, qua mimiek.

O.K. 'Barfly', is ter kennisgeving aangenomen (zonder een spier te vertrekken) ('tongue in cheeck', want hahaha kan nu even niet natuurlijk)

avatar van wendyvortex
Formule-western gemaakt met niet zo veel meer pretentie dan wat opvulling te hebben voor de middagmatinee.
Beetje schieten, beetje romantiek.
Veel vaker gezien en in de meeste gevallen veel beter.

avatar van hkoster
film is wat gladjes. randolph scott eigen.

avatar van madmax1
Scott in een goede spannende western, prima verhaal.
Jammer de film's zijn iets aan de korte kant, wat de uitwerking niet ten goede komt.
Geen super western, maar dat zijn we van hem gewend, degelijk.

avatar van mr rumson
Degelijke stadswestern met Scott.
Met 78 minuten is dit geen lange film en eigenlijk vond ik dit wel in het voordeel van de film .
Want het eenvoudige verhaal leent zich er niet voor om uitgemolken te worden met allerlei lange dialogen of andere zaken die nauwelijks iets aan de film toe zouden voegen.
Ook straalt deze film een lekker western sfeertje uit met een mooi stadje .
Maar ook de acteurs deden het voor mij prima en leken dan ook plezier te hebben in hun rollen.
Het verhaaltje is eigenlijk niks nieuws en hebben we al vaker gezien alleen hier en daar net iets anders uitgewerkt.
Maar ondanks dat weet de film mij toch te boeien omdat het juist recht toe recht aan is zonder dat er allemaal onnodige zijllijnen bij worden gehaald. Wat weer ten goede komt aan de spanning.
Al met al een korte maar krachtige traditionele western.

avatar van Moviestar1979
Een aardige western onder leiding van Joseph H. Lewis.

De film werd destijds hier in Nederland uitgebracht onder de titel: "Vallei der wetteloosheid. " Niet echt een sterke film, maar hij beschikt wel over de middelen waar een goede oude western aan moet voldoen.

3,0 *