Nu. (2006)

Nederland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk

geregisseerd door Jan-Willem van Ewijk
met Matthijs Bourdrez, Jan-Willem van Ewijk en de stem van Brigitte Baladié

Rose en Jaap, twee geliefden die van elkaar gescheiden zijn, spreken elkaar toe in intieme voice-overs. Hij in het Nederlands, zij in het Frans, de taal van haar geboorteland. Het gemis valt hen zwaar, Jaap wordt er zo onder bedolven dat hij nauwelijks functioneert. Af en toe ziet hij haar in een visioen of voelt haar troostende armen om zich heen. Hij probeert uit het leven te stappen, maar wordt gered door zijn beste vriend JP. Deze womanizer tegen wil en dank neemt hem mee naar Frankrijk, om Rose te bezoeken.

De film kent wat opstartproblemen, maar na een half uurtje schittert het. Goed geschreven en wonderlijk goed geacteerd. Alleen jammer van de video.

Zo slecht als mijn voorgangers hier vond ik de roadfilm niet; hij was vooral visueel niet zo sterk en de regisseur heeft wat teveel hooi op de vork genomen door naast de regie en productie, ook een van de hoofdrollen voor zijn rekening te nemen.
Verder is het verhaal wat warrig, maar het melodrama, over twee vrienden die elkaar opnieuw hervinden, is subtiel, dromerig, treurig, aangrijpend, ingetogen en gewaagd en de situaties zijn herkenbaar.