• 159.413 films
  • 9.801 series
  • 29.091 seizoenen
  • 608.520 acteurs
  • 355.199 gebruikers
  • 8.896.864 stemmen
Avatar
 
banner banner

Shestaya Chast Mira (1926)

Documentaire | 61 minuten
3,18 11 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 61 minuten

Alternatieve titels: A Sixth Part of the World / One-Sixth Part of the World / Шестая Часть Mира

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Dziga Vertov

IMDb beoordeling: 7,2 (576)

Gesproken taal: Russisch

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Shestaya Chast Mira

In opdracht van het Ministerie van Handel maakte Dziga Vertov de documentaire 'Shestaya Chast Mira', een lofzang op export naar de Sovjet-Unie.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22047 berichten
  • 64347 stemmen

28 november 2010

00:30 - 01:45

ARTE


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Soort prequel op CH S K A waarin Vertov reeds duidelijk zijn ideen over rhytmische montage in beeld brengt.

Verschil is dat deze film meer narratie gedreven is en de propagandistische boodschap er dikker bovenop ligt.

Zoals de titel suggereert wil de film een overzicht geven van de gehele USSR , wat voor Vertov een uitgelezen kans was om naar de meest afgelegen uithoeken van het Rode Rijk te trekken. We krijgen dan ook een soort kruising tussen een kunstwerk en een antropologische studie te zien, waarbij het laatste element helaas vooral tussen ong. de 15e en 45e minuut te veel de overhand heeft en ontaardt in een droge opsomming van exotische rituelen en gewoonten, hoe fraai vaak in beeld gebracht ook. Enfin, hij liep wel mooi 30 jaar vooruit op Rouch.

Sommige van de beelden hieruit heeft Vertov trouwens in latere films hergebruikt, ook in chelovek....

Mijn favorieten waren de beelden van de ijsbreker, het soy cubiaanse trekkingshot over de fabriekshal en de geestige verdichting van een productieproces.

De propgandistische boodschap-die wat hinderijk wordt door het 3246575 gebruiken van het woord viy-, begreep ik trouwens niet geheel: gesuggereerd wordt toch dat de eerijke arbeider zwoegt om het de plutocraten in het decadente westen naar de zin te maken ( zie de Eisensteiniaanse beginsequenties) dus dan vraag je je af waar die USSR dan goed voor was.

Net als voor chelovek... verzorgde Nyman voor deze film een score,en hij lijkt er ook sterk op.


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

De film begint met kritiek op de westerse wereld en het kapitalisme, waarin het werkvolk, de autochtone bevolking van de koloniën en de zwarte minderheid in de V.S. als slaven van het systeem worden gezien. Terwijl in de USSR, de staat, de productiemiddelen, de vos en de uil van iedereen zijn.

Het commentaar waarin constant het woord viy/you, your of where wordt gebruikt, is vaak hilarisch. Dit is m'n favoriet:

You, playing with the captured arctic fox

You, unleashing the reindeer

You, doing the laundry with your feet

You, knee-deep in grain

You, spinning your flax in the spinning room

You are all masters of the Sovjet land

In your hand lies the sixth part of the world.

Die poolvos komt trouwens nog een keer in een netelige positie en is daarmee het meest getormenteerde dier van al het dierenleed in deze film.

De score van Nyman vond ik minder goed dan in Chelovek. Nogal monotoon en repetitief hoofdthema.