Backfire (1950)

Film noir / Drama

geregisseerd door Vincent Sherman
met Virginia Mayo, Edmond O'Brien en Gordon MacRae

Nadat hij hersteld is van zijn verwondingen uit de Tweede Wereldoorlog gaat Bob Corey op zoek naar zijn vermiste kameraad uit de oorlog Steve Connolly. Met Steve zou hij na zijn herstel een ranch opzetten. Bob kan rekenen bij zijn zoektocht op de steun van zijn vriendin en verpleegster Julie Benson. Bob en Julie krijgen al snel te maken met moordpartijen en geweld, maar ook met de aantrekkelijke zangeres Lysa Randolph.

avatar van Dogie_Hogan
Hee, hoe is verkleinen gelukt?
Ik "heb" DEZE LANGE POSTER, maar dan zonder vouwverkleu- ringen links en vouwstreep onder de "e" van Backfire.

De poster is wat ingedeukt vrees ik.

avatar van Lord Flashheart
Met de nieuwe paint van microsoft is het een koud kunstje iets kleiner te maken. Iets groter en scherper maken blijft helaas haast onmogelijk.

avatar van Dogie_Hogan
Ben er eigenlijk nog niet uit, wat ik van deze Noir moet vinden.
De film zit in de laatste Warner Film-Noir boxset. maar lijkt er dit keer bijgesleept om aan 8 films te komen, terwijl zovele interessante Film-Noirs (zoals 'Cry Danger', etc.) nog steeds op een DVD/Blu-ray release wachten.

Tav. de filmposter. Zoals met zoveel filmposters zet de afbeelding je op het verkeerde spoor. Virginia Mayo in een licht-erotische pose, terwijl ze bijna de hele film in een verpleegterstenue rondloopt. Dan zou de mooie Zweedse actrice Lysa Randolph daarvoor eigenlijk eerder in aanmerking voormogen komen. Zij speelt een zangeres en is enige opvallende verschijning in deze film, alhoewel haar screentime maar beperkt is.
Mbt Virginia Mayo: volgens IMDB is haar rol een 'plum role'. Klopt ook wel.

Voorlopig een IMDb *6/10.

avatar van Dutchfan
De beste vriend van een man verdwijnt op mysterieuze wijze terwijl hij in het ziekenhuis ligt, waar is hij gebleven?Wie is die mysterieuze dame die hem opzoekt terwijl hij half verdoofd in het ziekenhuisbed ligt? En was zij echt?
En wie is "Lou Wals"? En wie vermoord verschillende mensen? en waarom?
Allemaal vragen.

Ook een vraag is , hoe het mogelijk is dat zulke grote sterren spelen in zo'n ontzettende flut-film.
En ook een grote vraag is , hoe deze waardeloze film belandt is op een van de Dvd's van de schitterende Film-noir-classics-Serie!

Vreemd, verwarrend, onwaarschijnlijk verhaal met grote sterren die in deze film heel amateuristisch overkomen.

Deze film was in 1948 al klaar, maar werd pas in 1950 uitgebracht.
De film kreeg vernietigende kritieken.

De idiote film-poster (hierboven) waarop Virginia Mayo in een soort van sexy negligé verleidelijk ligt te zijn , terwijl ze in de film vrijwel alleen maar haar verpleegstersuniform draagt en geen moment sexy of verleidelijk is.

Waarschijnlijk probeerde men mee te liften op het succes dat Virginia Mayo had met de enorme hit "White Heat", die een jaar voor deze film was uitgebracht, en waarin ze wel een verleidelijke ,sexy blondine speelde.

Gordon MacRae als de man in het ziekenhuis, Virginia Mayo als de verpleegster die hem helpt bij zoektocht en Edmond O'Brien als de verdwenen vriend.

De blonde actrice die halverwege in de film verschijnt en die "Bonnie" speelt was in het echt de echtgenote van hoofdrolspeler Mac Rae.