Five Came Back (1939)

Drama / Avontuur

geregisseerd door John Farrow
met Chester Morris, Lucille Ball en John Carradine

Twaalf passagiers stappen aan boord van een vliegtuig op weg naar Zuid-Amerika. Als het vliegtuig in een orkaan terecht raakt is het genoodzaakt een noodlanding te maken. De passagiers belanden in een jungle waarin bloeddorstige Indianen steeds dichterbij komen. Maar waneer het vliegtuig gerepareerd is, kunnen slechts 5 van de 12 passagiers mee aan boord.

De titel "Five Came Back" is natuurlijk een spoiler, want er wordt verraden wat de uitkomst van de film zal zijn. Maar daardoor wordt juist het thema van de film verlegd.

De vraag is niet: of en hoe de gestrande reizigers kunnen ontsnappen, maar de vraag door de hele film heen is: wie kunnen cq. mogen ontsnappen en wie dat gaat bepalen?

Hierdoor krijgt het verhaal toch een andere (zwaardere) lading dan menig ander standaard we-storten-neer-en-weten-weer-terug-te-keren filmpje.

avatar van matthijs_013
Laat me raden, Lucille Ball is een van die 5 gelukkigen?

avatar van mrklm
Aardige cast in weinig opwindende avonturenfilm waarin een aantal mensen na een noodlanding moet zien te overleven in de jungle totdat de motor is gerepareerd. De titel maakt duidelijk dat slechts 5 van hen zullen terugkeren. De vraag is natuurlijk: welke vijf zijn dat, en waarom zij wel en de anderen niet?! Als die vraag je intrigeert, beleef je wellicht voldoende plezier. De film is echter technisch gedateerd en er voor een avonturenfilm is er echter weinig te beleven in deze relatief korte, goedkoop ogende film. Voor liefhebbers van de cast is dit wellicht de moeite waard, anderen kunnen deze gerust overslaan.