• 8.301.231 stemmen

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Rudolf van den Berg

Met onder meer: Sal Santen, Michel Raptis, Ahmed Ben Bella

IMDb beoordeling: 7,4 (7)

Plot Sal Santen Rebel

Portret van de joodse revolutionair en schrijver Sal Santen (1915-1998), die als lid van de Trotskistische Vierde Internationale verschillende verzetsbewegingen in de Derde Wereld steunde. In 1967 nam hij ontgoocheld afscheid van de politiek om zich te richten op het schrijven. In de film staat Santen's ontmoeting met zijn oude vriend Michel Raptis centraal, met wie Santen in 1961 in de cel belandde wegens illegale hulp aan de Algerijnse revolutie. Zij hebben elkaar, sinds het moment dat Santen zich twintig jaar eerder terugtrok en schrijver werd, niet meer ontmoet.

kappeuter (crew films)

Mooi en integer portet van Sal Santen. Een man die te veel heeft meegemaakt in het leven. Je ziet een gebroken man, die nog steeds niet over de breuk van twintig jaar eerder heen is. Hij komt over als een sympathieke, uiterst kwetsbare man. Hij klapt een aantal malen bijna dicht, maar weet dan toch nog een antwoord te formuleren.
Ik zat aan de buis gekluisterd.
Het zich terugtrekken uit de actieve beweging was bittere noodzaak. Het schrijverschap een veilige toevlucht.
Heel veel komen we niet te weten van de Vierde Internationale. Heel kort wordt de geschiedenis van de betrokkenheid van deze club bij de Algerijnse revolutie samengevat. Ik heb na afloop van de documentaire nog wat informatie gezocht op internet.

De breuk met de Vierde Internationale was een persoonlijke kwestie. Santen kan het niet verwerken dat de vriendschap met Michel Raptis is stukgelopen en hoe hij door hem behandeld is, na jaren van gelijkwaardige vriendschap.
Op het einde van de film besluit hij toch niet naar Raptis te gaan. Dat vind ik een begrijpelijke keuze. De documentaire heeft in invoelbaar gemaakt waarom hij dat doet.
Wat er precies destijds gebeurd is, wordt niet helder gemaakt en blijft een beetje een mysterie. Jammer, maar gezien de geestelijke toestand van Santen kan er niet meer van hem worden gevraagd.

Sal Santen Rebel is een (oer)degelijk portret en een stukje Andere Tijden dat ver weg en ver achter ons lijkt.

De film won op het Festival dei Popoli in Florence een Eerste Prijs en in 1982 een Gouden Kalf.
Deze documentaire zit in de Kalverliefde dvd box 'Gouden Kalfwinnaars beste documentaire 1982-2005'.

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Een docu naar mijn hart, dit portret van de schrijver Sal Santen, van wie ik nooit eerder had gehoord.

Bijzonder zijn vooral het engagement van Rudolf van den Berg met zijn 'onderwerp' en de openheid waarmee hij niet alleen het verhaal, maar ook zijn onderzoek dat eraan vooraf en gepaard ging laat zien.

Verder ook erg mooi camerawerk, mooie montage en een boeiende manier van vertellen. Door deze docu heb ik belangstelling gekregen voor de boeken die Sal Santen heeft geschreven, wat ik een knappe prestatie vind voor een docu.

avatar van FisherKing

FisherKing

Indrukwekkend portret, heerlijk onderzoek en journalist van Rudolf van den Berg, die ook zijn onderzoeksmethode en passant mededeelt.

Sal Santen maakt indruk, als een teruggetreden trotzkist, met hese stem, maar nog steeds een bevlogen indruk maakt.

Toch wordt niet alles van hem duidelijk.

Er blijft nog veel in nevelen verhuld.

Het bezoek in Parijs en de persoonlijk consequenties die Rudolf van den Berg treft, zijn indrukwekkend.

Sterk Portret 4*

kappeuter (crew films)

FisherKing schreef:

Toch wordt niet alles van hem duidelijk.

Er blijft nog veel in nevelen verhuld.

Dat komt ook doordat hij nog steeds niet in het reine is gekomen met bepaalde gebeurtenissen in het verleden.

Hij schiet vol als hij er over vertelt. Ik vind het nog heel knap wat hij allemaal nog vertelt. De weerstand is soms pijnlijk af te lezen in z'n gezicht.

avatar van FisherKing

FisherKing

Dat klopt ja. Zijn bereidheid om toch het verhaal te willen vertellen is erg groot.

avatar van Mug

Mug

Ik schaar me bij deze positieve berichtgevingen. Alhoewel het bij mij toch wel een poos duurde voordat ik in de documentaire kwam, mede dankzij de hese (en enigszins onverstaanbare) Sal Santen. Pas als het fotoboek wordt opgeduikt, komen de verhalen en zwijg-momenten los. En wanneer de documentaire zich ontspruit als een mystery verhaal, zat ik juist geboeid vast aan de buis. Hoe spannend het wel niet kan zijn als iemand gewoon de trap oploopt van een treinstation!

Een documentaire die ondanks het falende eerste kwartier heftig terugslaat in positieve interessant-doenerij. Integer portret. Dikke 3,5* mijnerzijde.