Krabat (2008)

Alternatieve titels: Krabat - De Meester van de Zwarte Molen | Krabat and the Legend of the Satanic Mill

Duitsland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Marco Kreuzpaintner
met David Kross, Christian Redl en Daniel Brühl

Was het toeval dat Krabat als leerling op de molen kwam, diep in de sombere bossen van Bohemen? De molen blijkt een school van de zwarte kunsten te zijn. De molenaar is Meester in de toverkunst. Twaalf knechten heeft hij: twaalf leerlingen. Weglopen kunnen ze niet, want de toverkunsten van de Meester zorgen ervoor dat de weg ze steeds weer naar de molen terug leidt. Krabat vlucht dan ook niet. Hij kiest een andere weg, gesteund door de liefde van een meisje.

avatar van Noodless
Vond de film vooral langdradig : na een uur had ik de indruk dat ik al twee uur aan het kijken was. Veel saaie momenten en de zwarte kunsten waren niet zo boeiend. 4/10

Mijn favoriete jeugdboek verfilmd. Prima gedaan. Veel nostalgische gevoelens gehad bij deze film, vandaar de 4.

avatar van Blur
Geslaagde verfilming van het jeugdboek.
Productietechnisch uitstekend. Het ziet er fraai en overtuigend uit.
Zoals bij elke boekverfilming, worden veel details simpelweg weggelaten wat maakt dat de niet boeklezer in het nadeel is en dat dan verschillende scenes filmtechnisch onvoldooende uit de verf komen. Het totaal van de film is echter wel in evenwicht; na de plot valt veel op z'n plek.
Tel daarbij op dat over de hele linie overtuigend wordt geacteerd en de hoofdpersoon evalueert van een onzeker joch tot de held en we hebben een puike jeugdfilm.

avatar van Renfield1976
Eén van mijn favoriete jeugdboeken verfilmd !! Ik mis wel een aantal gebeurtenissen in de film..........
Ook vond ik het einde nogal makkelijk........ 3 *

Wat een vreselijke pisfilm. Ben het laatste stuk van de spanning in slaap gevallen. De meester van de zwarte molen, de sukkel van het hertenkamp.

Beetje makkelijke verfilming van het boek, maar zeker niet onverteerbaar. Duister en vrij simpel sprookje is wat ervan is overgebleven, maar ik heb me toch zeker wel vermaakt met kijken.

avatar van psycholamp
Prima verfilming, mist alleen de sfeer van het boek.

avatar van gukker
Erg saaie film. Het verhaal kon mij absoluut niet boeien omdat het allemaal veels te afstandelijk is. Af en toe nog wel mooie landschapsplaatjes echter. Al was de muziek die eronder stond vaak weer totaal misplaatst (en ook nog eens lelijk)

avatar van xxc
xxc
Op zich geen slecht filmpje, nee.

Toen ik deze film kocht dat ik dat ik te maken had met een nederlandse film. Toen ik hem gister, na een aantal maanden, bekeken heb bleek het dus dat het over een duits sprekende film gaat. Maar goed, dat maakt niet uit. Ondertiteling eronder, en klaar is kees!

Allereerst: mooie beelden. Heel mooi gedaan allemaal.. Ik was er van onder de indruk. De effects waren ook erg goed. Bijvoorbeeld het stuk dat Krabat verandert in een aantal vogels: petje af! Erg mooi gedaan.

Het verhaal zelf... Daar is niks mee natuurlijk, maar ik vond het een beetje ietwat kinderachtig overkomen allemaal. Harry Potter (de laatste delen dan) vind ik nog volwassener dan deze film. Het gaat in Krabat wel over zwarte magie, liefde en het een en ander maar hoe het opgenomen is, welke beelden je ziet.. Het kwam mij allemaal wat kinderachtig over. Het had van mij wel wat enger gemogen!

Buiten dat, mooi filmpje om een keer gezien te hebben.

avatar van Gerbe72
Daarstraks gezien op school

Deze film speelt zich af in 1646 en dat is te zien kapotte kleren, houten huizen .....
Ook komen er mysterieuze en soms ook grappige stukken in

Pirmais
Krabat

Een film dat ik in school heb gezien, omdat het een verfilming is van een erg goed jeugdboek. En het is denk ik wel een goed jeugdboek, hoor. Het verhaal is bijzonder interessant en leuk gevonden. Ook de dialogen op zich zijn goed, dus ja... ik denk dat het een goed boek is.

Maar de film, dat is iets anders. Omdat je bij de film niet alleen een goed verhaal moet hebben, maar ook een goede regie, een goed montage, goede acteurs, etc. En dat deze film niet zo.

-Wat vooral opviel, en mij erg stoorde was het slechte en kinderachtige acteerwerk van eigenlijk veel te veel mensen. En daar heeft meer bepaald Daniel Brühl mij fel ontgoocheld. Hij speelde maar plat en heeft helemaal niet uit geblonken.

-En was er ook helemaal geen sfeer, en zeker geen mysterieuze sfeer (wat ik wel had gehoopt), en dat is denk ik grotendeels de schuld van de slechte soundtrack, echt jammer. Want het camerawerk was wel goed, en dan is het nog spijtiger van die slappe soundtrack voorbeelden van sfeervolle en machtige soundtracks zijn deze twee (het zijn dan ook twee van mijn lievelingsfilm) ; Stalker en Rabbits

Wel een goed ding in de film is dat hij erg luchtig is.

Gerbe72 schreef:
Daarstraks gezien op school

Ook komen er mysterieuze en soms ook grappige stukken in

Dan zul je ongetwijfeld op school ook hebben geleerd dat er in die tijd geen huizen waren zoals nu. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de kleding. Misschien geloof je me wel of niet, maar destijds had men ook nog geen internet

avatar van Pestiis

Zag er mooi uit... de gehele aankleding... al bespeurde ik hier en daar wat kleine (naar mijn twijfel) foutjes...
Verder wel een mooi verhaal en voor een jeugd fantasy film was ie best goed te pruimen!

avatar van Triple G
Mooi in beeld gebracht, redelijk onderhoudend maar bovenal net te saai, vrijwel nergens spannend of verrassend. Wellicht is het boek aangenamer.

avatar van RoyDeSmet
Verfilming van een favoriet jeugdboek van mij. Ik heb het boek een keer of vijf gelezen en ook de film een aantal keer gezien.
Inderdaad missen een aantal zaken uit het boek in de film.
Allereerst bestrijkt het boek 3 jaar en de film slechts 2.
Ook bijvoorbeeld waarom het lemmet van het mes zwart kleurt vond ik niet erg duidelijk.
Daarnaast vond ik dat op de perikelen rondom Kantorka wat verdiept had mogen worden.

Een mooie film over een mooi liefdesverhaal, gecombineerd met zwarte magie.
Bepaald geen Harry Potter, hoewel de vergelijking natuurlijk snel gemaakt is.
Ik vind Krabat juist wat volwassener dan (zeker de eerste delen) Harry Potter.

ik vind het een leuk boek maar ik weet niet waar ik het kan bekijken weten jullie het misschien

avatar van lordsnoopy
Je kunt Krabat Meester van de Zwarte Molen gewoon op DVD kopen.

avatar van emmes
zwakke verfilming van een goed boek

Heb net als mijn dochter van het boek genoten en hoewel een film vaak wat minder is vond ik dit een meer dan geslaagde verfilming.

avatar van Perry Meer
ja het boek staat ongelezen in de kast nu wel de film bekeken, valt mij niet tegen
origineel verhaal, meer een sprookje, een zwart sprookje dan
het heeft wel wat deze film, al had het wel een beetje meer mogen spetteren

2,5 kraaienpootjes

avatar van Decec
Een goede Drama/Fantasy/Thriller film...
Voor mij is geen jeugdfilm, maar ook volwassen...
Uitstekend verhaal...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heel mooi landschap...
Prima achtergrond geluid/muziek (geen Dolby Digital aanwezig)...
Het is aanrader...

avatar van witboek
Fantasie zeker, maar het boeide gewoon niet. De acteurs/trices acteerden wel goed en de natuurbeelden en de camera gaven mooie beelden. Toch kon deze film mij niet overtuigen. Spijtig, want ik zie wel graag Duitse films.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een klassiek jeugdboek dat ik volgens mij nog in de kast heb liggen. Een boek uit 1971 dat tegen dat ik het voor de eerste keer gelezen heb (toch bijna 20 jaar later) nog steeds zeer boeiend was. Een boek dat bij mij naast andere jeugdboeken stond als Oorlogswinter, Koning Van Katoren en Kruistocht in Spijkerbroek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat net als die andere titels hier ook een verfilming van gemaakt is.

Het is wel jammer dat ik de film in een Engelstalige versie gezien heb. Ik veronderstel dat dit echt wel een Duitstalige film is en het is dan ook onbegrijpelijk waarom men op tv hier gekozen heeft voor een Engelstalige versie. Een Nederlandse had ik nog enigszins begrepen.

De film zal denkelijk voor de nieuwe generatie vooral een aanleiding zijn om het boek erbij te nemen, maar wie daarmee al vertrouwd was, is dit (net als bij veel boekverfilmingen) toch wel een wat zwakke uitvoering. En dat ligt deels aan het beperkte budget dat met z'n 10 miljoen een peulschil is tegenover andere fantasiefilms als pakweg Harry Potter. De film moet gedragen worden door David Kross die niet in de wieg gelegd is voor deze rol. Hij is te kleurloos en acteert zonder enige emotie. Kan aan de regie liggen, want zijn vertoning in The Reader was toch veel aangenamer. Slechterik Christian Redl valt nog mee, maar is niet echt opvallend. Enige die wat kan acteren is Daniel Brühl, gekend van Good Bye Lenin en Salvador.

De film had beter gekund met een andere regisseur aan het stuur om meer enthousiasme te brengen bij de acteurs. Doe er nog een groter budget bij en je krijgt een hele andere film. Of lees gewoon het boek!

Puur afval. Wie het boek heeft gelezen zou deze film nooit mogen bekijken. Ik maakte dus die fout. Huiveringwekkende film. Door de slechtheid van de verfilming hé.

avatar van frolunda
Film ziet er erg mooi uit maar kan de sfeer van het boek toch maar gedeeltelijk benaderen.Desondanks geen onaardige poging van regisseur Marco Kreuzpaintner,al laat hij hier en daar ook wel wat steekjes vallen.Dat komt deels door het wisselvallige scenario dat de aandacht niet altijd weet vast te houden en door het soms matige acteerwerk.Alleen Daniel Brühl als meesterknecht Tonda weet echt te overtuigen.Verder wel een goed verzorgde productie die zowel jong als oud zo moeten kunnen aanspreken al vraag ik me af of een uitgebreidere mini-serie (film gaat veel te snel ten opzichte van het boek) geen beter idee was geweest.

avatar van Woland
Een verfilming van wat wellicht wel mijn favoriete jeugdboek was, dat kon ik niet laten liggen. En Krabat, wat volgens mij van origine een Saksisch volksverhaal is, is best redelijk gedaan. Het heeft niet de magie van het boek zelf (om eerlijk te zijn, als ik het nu terug zou lezen zou het boek dat ook niet meer hebben). Het heeft zijn beperkingen in bijvoorbeeld acteerwerk van nogal wisselend niveau, en sommige van de special effects en gevechten zijn erg matig gedaan. Krabat zelf is ook niet echt een held in doordachtheid, maar dat wordt hier een beetje gepresenteerd als een deugd. Maar ik heb me alsnog prima vermaakt met dit verhaal over zwarte magie, vriendschap en liefde, ondanks de vele beperkingen, omissies en het feit dat het nou eenmaal een jeugdfilm blijft. Alsnog: 3.0*