La Moglie del Prete (1971)

Alternatieve titels: La Femme du Prêtre | The Priest's Wife

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Sophia Loren, Marcello Mastroianni en Venantino Venantini

Een jonge vrouw ontdekt dat haar vriend getrouwd is en besluit zelfmoord te plegen, maar eerst belt ze uit wanhoop nog een hulplijn. Ze ontwaakt in het ziekenhuis en ontmoet de priester die haar hulptelefoontje heeft aangenomen. Onmiddellijk valt ze voor hem, maar er is een probleempje: hij is celibatair...

Ik heb veel shit gezien in mijn leven, maar een 0 stemmen voor Mastroianni en Loren slaat echt alles. Niet dat dit een topper is, maar er is toch altijd chemie tussen die 2 en Risi was geen prutser. Helaas was de beste scene die in het begin met de botsende fiatjes-gelieven en is het geheel nogal flauw verder, of je moet kunnen lachen om grappen als een zwarte bisschop die vraagt of hij San Paolo mag spreken en er voor de duidelijkheid bijzegt dat hij SP, Brasil bedoelt.
Ik ben nog steeds devoot katholiek en trouwen vind ik gay, dus ik hoopte eigenlijk dat Marcello weerstand zou bieden aan het Boze, en de film suggereert op het eind dat hij dit ook doet.
Er zitten in de film ook wat verwijzingen naar het nieuwe Sodom Holland waar naar het schijnt sodomie bedrijvende priesters de macht hadden overgenomen, men wist toen blijkbaar nog niet dat het allemaal veel erger zou blijken te zijn. Maar dat kinderlokker in habijt vraagstuk speelt uiteraard mondiaal.