Jealousy (1945)

Mystery / Film noir

geregisseerd door Gustav Machatý
met John Loder, Jane Randolph en Karen Morley

Janet Urban, de vrouw van een aan alcohol verslaafde schrijver Peter Urban moet een baan als taxichauffeur aannemen om de eindjes aan elkaar te knopen. Een jongeman, één van haar klanten, raakt met Janet bevriend. Maar wanneer haar man Peter vermoord wordt aangetroffen, verdenkt de politie Janet en haar nieuwe vriend van de moord.

avatar van Bobbejaantje
Mix van misdaad en melodrama waarbij de titel van de film slaat op twee relaties in de film die zwaar onder druk staan. Jealousy werd geschreven, geproduced, en geregisseerd door Gustav Machaty. De insteek van deze Tsjechische maker is dan ook uit het leven gegrepen. Nils Ashter speelt de rol van een Tsjechische oorlogsvluchteling, in eigen land een bekend auteur, die het probeert te maken in Hollywood. Een thematiek dus van een zwaar verleden naast het bekende thema van de hang naar succes. Deze B-film van Republic Pictures mag dan een plot hebben dat hier en daar rammelt, maar het heeft me weten te entertainen van begin tot eind. En dat is te danken aan de exquisite regie en fotografie van respectievelijk Machaty en Henry Sharp. Het is eraan te zien dat Machaty uit Europa de invloed van het Duitse expressionisme mee heeft genomen. Halsbrekend scheve shots à la Dr. Caligari, een Nils Ahster die door zijn huis dwaalt alsof hij het neefje is van Nosferatu, beklemmende pov shots van de moordenaar, het schitterende schaduwshot van de vermoorde Ashter die op draagberrie wordt weggedragen, de fijne verwijzing naar Cat People (1942) (waarin hoofdrol Jane Randolph eveneens aan de bak komt) en ga zo maar door. Daarnaast is het ook genieten van het ruime gamma aan buitenshots, met vertrouwde locaties in en rond Hollywood. De acteerprestaties van John Loder en Karen Morley zijn verder op niveau maar deze film is toch vooral visueel om duimen en vingers af te likken, wanneer je houdt van noir en Duitse silents. Machaty heeft niet zo veel klaar kunnen krijgen in Hollywood en dat is wel jammer want talent had hij zeker.