The Man in Grey (1943)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Leslie Arliss
met Margaret Lockwood, Phyllis Calvert en James Mason

Gedurende een veiling op een Engels landgoed tijdens WO-II, ontmoeten 2 vreemden elkaar en mijmeren over de geschiedenis van hun families en mogelijke connecties. Terugblikken onthullen het verhaal van de aardige, rijke en mooie Clarissa Richmond en haar relatie met de bittere en verarmde Hesther Snow. Hun bestemmingen zijn verstrengeld, zelfs als hun paden zich scheiden. Clarissa trouwt de knappe maar gewelddadige markies Rohan, terwijl Hesther een actrice wordt. Uiteindelijk ontmoeten de 2 dames elkaar weer en Claressa neemt de gluiperige Hesther als haar huishoudster in dienst. Aangezien Clarissa op zoek is naar de ware liefde, plant Hesther alles wat van Clarissa is, haar af te nemen.

avatar van jordybeukeboom
Schijnt een doorbraakrol geweest te zijn voor Mason in de UK (bron Wikipedia)

avatar van mrklm
Een jonge man en vrouw ontmoeten elkaar tijdens een veiling waar een aantal portretten wordt verkocht. Hun interesse komt voort uit het feit dat ze afstammelingen zijn van de geportretteerden. In flashback ontdekken we het levensverhaal van vriendinnen Clarissa [Phyllis Calvert] en Hester [Margaret Lockwood], twee vrouwen met een totaal andere achtergrond. De twee verliezen elkaar even uit het oog, totdat Clarissa Hester aanneemt als huishoudster. Maar Hester is verbitterd en heeft snode plannen, terwijl een ontmoeting met de charmante Peter Rokeby [Stewart Granger] druk zet Clarissa's toch al breekbare huwelijk met de conservatieve, veeleisende Lord Rohan [James Mason].
Gainsborough-escapisme dat aanzienlijk populairder was onder het publiek dan bij de critici. De film speelde in op de populariteit van 'vrouwenfilms' in de jaren '40 en toont de duistere kant van een periode die nog steeds veelvuldig wordt geromantiseerd. Niet geheel verrassend zijn de brave sequenties met Calvert en Granger lang niet zo interessant als de momenten met de duivelse Lockwood en de meedogenloze Mason. Lockwood was al een gevestigde naam, onder anderen door haar hoofdrol in The Lady Vanishes (1938), maar voor James Mason betekende dit de doorbraak die de deur opende naar een imposante filmcarrière.