• 8.259.503 stemmen

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: James Longley

Met onder meer: Mohammed Haithem en Suleiman Mahmoud

Plot Iraq in Fragments

Deze documentaire is opgedeeld in drie fragmenten die laten zie hoe de situatie is in Irak na de invasie. Via het verhaal van de 11-jarige Soennitische Mohammed, een Sjiitische bevelhebber en zijn manschappen en een Koerdische boer en zijn zoon, wordt er vanuit meerdere standpunten gekeken naar de voor- en nadelen die er zijn ontstaan na het wegvallen van de dictatuur en de opkomst van de nieuwe machthebbers.

imageimageimageimage

avatar van ghostman

ghostman

Bij {director}:

Opmerkelijk dat Iraq in Fragments nog niet is toegevoegd aan deze site. Deze docu heeft inmiddels heel veel prijzen binnengesleept en is genomineerd voor Oscar "Best Documentary". Nog niet gezien...

avatar van tessai

tessai

Moviemeter is niet erg up to date wat betreft Docu's is me al eerder opgevallen .....komt vast nog wel meer aandacht voor.

avatar van Mug

Mug

Mooi ogende documentaire opgesplitst in drie delen, waar de drie grootste bevolkings-/religieuze groepen hun visie op het nieuwe Irak geven. Probleem is dat het Soennitische en Koerdische fragment hoofdzakelijk gezien wordt vanuit de ogen van een kind, terwijl het Sjiitische fragment behandeld wordt vanuit het perspectief van enkele volwassen kerels die heel hard roepen dat ze geen terroristen zijn, terwijl ze allerlei mensen in elkaar meppen. Vreemde keuze van de makers, laat dat fragment ook zien door hoofdzakelijk kinderogen, en de documentaire was geheel coherent.

Grootste pluspunt is de prachtige visuele uitstraling van de documentaire, alleen daarom is deze produktie meer dan aan te bevelen: 3,5*

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

In 2005 op het Amnesty Film Festival heeft deze film de prijs van de Moviesquad jongerenjury gewonnen, een jury waar ik op dat moment ook in zat. Vond het een mooie film, maar mijn favoriet is en blijft nog altijd KZ van Rex Bloomstein, een film die gelukkig wel de publieksprijs heeft gewonnen. Kan me er weinig meer van herinneren. James Longley heeft nog wel een andere film gemaakt die er ook draaide, Gaza Strip, en die vond ik erg indrukwekkend. 3,5* hiervoor.