Majimak Babsang (2006)

Alternatieve titel: The Last Dining Table

Zuid-Korea

geregisseerd door Gyeong-tae Roh
met Hyun-joo Baek, Suk-yeun Hong en Sun-bok Hwang

In de marge van de maatschappij worden verschillende mensen gevolgd in hun dagelijks leven. De obstakels en hinderlagen van de grote stad omzeilend, zijn ze op zoek naar het kleine beetje geluk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een van de merkwaardigste films die ik de afgelopen jaren zag. Geen verhaallijn, alleen gebeurtenissen van enkele dolende, zoekende mensen. Marginaal en op zoek naar, ja naar wat eigenlijk?

Toch op een vreemde manier fascinerend, er gebeuren vreemde dingen, er kan gelachen worden en soms is het betoverend mooi. De regisseur vroeg vooraf om niet na te denken, maar je hart open te stellen. Dat moet je inderdaad doen en het ondergaan.

Heerlijke film en het hoogtepunt in Rotterdam op het IFFR van dit jaar.

avatar van McSavah
Dedicated to Roy Andersson

En dat was te zien, was ook de eerste naam die in mij opkwam. Kon er echter wat minder mee. Sommige tableaux waren best fascinerend (voornamelijk de absurde), andere waren weer te standaard en droog, vooral de stukjes die dienden als opbouw of bruggetje. Kijk ze nu een beetje terug, en er zitten toch wel redelijk veel sterke tableaux tussen, hoewel ik er net nauwelijks om heb kunnen lachen, of er zwaar geboeid door was. Ook zit er iets meer samenhang in dan ik net doorhad. Ik verhoog voorzichtig met een halve ster, denk ik. Soundtrack helpt verder niet echt mee om de film wat behapbaarder te maken, maar is wel apart en vrij sterk.