The Line of Beauty (2006)

Verenigd Koninkrijk
179 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Saul Dibb
met Dan Stevens, Hayley Atwell en Tim McInnerny

Engeland, jaren '80. Nick Guest is een homoseksuele, middle-class jongeman met een passie voor Henry James, die aan Oxford bevriend raakt met Toby Fedden, een rijkeluiszoon uit Notting Hill. Nick voelt zich aangetrokken door Toby en is dan ook dolblij als hij na het schooljaar tijdelijk bij de gedistingeerde Fedden familie mag komen wonen. Tegen de achtergrond van allerlei persoonlijke gebeurtenissen in Nick's leven, de relatie met Toby en diens zus Cat en zijn liefde voor de zwarte sociaal werker Leo, wordt de periode geschetst waarin Thatcher de scepter zwaaide over Engeland.

avatar van catweasel
Prachtige BBC serie. Het verhaal is zeer boeiend en word op uiterst overtuigende wijze overgebracht door de cast. Dan Stevens bewijst hiermee dat hij prima een hoofdrol kan dragen en ik hoop dat hij dat in de toekomst vaker zal doen!

**** sterren.

Een sterke, overtuigende, indrukwekkende, boeiende BBC serie over een vermogende familie in de tachtiger "Thatcher' jaren rond liefde, tragedie, macht, hebzucht, zelfingenomenheid, snobisme, overdreven vroomheid, onwetendheid, isolatie, geld, klasseverschil, politiek, geheimen en cocaïne. Geweldig script, eersteklas spel, briljant gefilmd. Aanbevolen.

een mooie film, door en door Engels; ook verfrissend hoe homoseksualiteitr zo natuurlijk door de plot kan zijn geweven. Al is de plot niet complex of diepzinnig alles wat nodig is komt op een onnadrukkelijke natuurlijke manirr aan bod. Zo verging het mij; twee dagen nadat ik de film had gezien bleek hij mij gegrepen te hebben; en sindsdien ben ik hem zeer genegen.