Hura Gâru (2006)

Japan
Komedie / Drama

geregisseerd door Sang-il Lee
met Yasuko Matsuyuki, Yû Aoi en Etsushi Toyokawa

In 1965 zit het druilerige kolenmijnstadje Joban in een neerwaartse spiraal, welke de stadsoudsten wanhopig proberen te doorbreken. Eén van hen, de vastberaden Yoshimoto, krijgt het idee om een Hawaii centrum te maken als touristische magneet, met hula-dansen door de lokale bevolking als grootste trekpleister. Hij huurt een professionele danseres uit Tokio in, ene Madoka Hirayama, om les te geven.

avatar van Baggerman
Leuke film die een Japanse variatie lijkt van 'The Full Monty'. Grappig is hoe men bij de eerste meisjes die willen leren hula-dansen een monsterlijk grote griet in vergelijking tot de anderen hebben gecast.

Yû Aoi is weer het snoepje van de film en mag een dans uitvoeren die doet denken aan die van haar uit 'Hana to Arisu'. Voor de rest moge het duidelijk zijn dat deze film niet bijster origineel is. Vermaken doet de film wel en het is ook nog eens best bijzonder dat het hele gebeuren op ware gebeurtenissen is gebaseerd.

Voor een tussendoor-filmpje best geschikt.

Deze tragikomedie —naar verluidt gebaseerd op ware gebeurtenissen— komt wat moeizaam op gang. Vanaf het moment dat de poppetjes eenmaal op hun plaats staan ontwikkelt zich echter een geschakeerd verhaal over een dreigende mijnsluiting met alle gevolgen van dien; over jonge vrouwen die tegen de zin van hun omgeving kiezen voor een radicale omschakeling en over een stuurse instructrice die de nodige moeite heeft om zichzelf in het leven staande te houden.
Die drie verhaallijnen worden knap met elkaar verweven in een film waarin drama en humor naadloos in elkaar overlopen. Het einde is hartstikke voorspelbaar, maar dat vond ik niet erg want ik heb Hawaiiaanse muziek en de bijhorende dansen altijd al wel leuk gevonden.
Het onderhoudende verhaal én de beide centrale figuren, Yasuko Matsuyuki en Yû Aoi, tillen de film naar een alleszins aanvaardbaar niveau. Ik heb me dan ook geen moment verveeld.