Xin Zhong You Gui (2007)

China
Drama / Horror

geregisseerd door Hua-Tao Teng
met Bingbing Fan, Leon Lai en Rene Liu

Een vrouw vindt in haar huis een voor haar onbekende sleutel. Nadat zij meer uitleg vraagt aan haar echtgenoot, zegt hij dat de sleutel van een kamertje in de kelder is. Raar genoeg verbiedt hij zijn vrouw ooit die deur te openen. Wanneer ze toch de deur opent, wordt ze geconfronteerd met het bestaan van iets waarvan haar echtgenoot liever het bestaan wilde vergeten.

avatar van -fal
Aanvankelijk dacht ik te maken te hebben met een visueel zeer verzorgde variatie van de bekende Aziatische horrors, compleet met vrouwelijke geest met lange zwarte haren en de bekende scares. De film wordt in toenemende mate pakkend, en dat vooral omdat het bekende gegeven met een eenvoudig maar effectief tragisch liefdesverhaal gedramatiseerd wordt op een wijze die de grenzen van het horrogenre overstijgt; Een heel aardige combinatie van drama en horror.

Het acteren is zeer goed, de mooie soundtrack effectief en de visuals zijn geweldig. Sfeervolle decors toveren een beeld van de eerste helft van de 20e eeuw (is dit echt China?) tevoorschijn, rijk aan prachtige interieurs met interessante voorwerpen/materialen, en dat alles wordt op een kleurrijke en vooral sfeervolle manier soms oogverblindend mooi in beeld gebracht. Aanrader.

avatar van FillumGek
Plot doet me meteen denken aan The Skeleton Key.

-fal verwoordt het al erg goed.

Begint redelijk typisch, al valt het prachtige kleurgebruik al erg snel op, en weet de camera volop te overtuigen. Ben geen geweldig fan van de wat oudere setting en de klassieke look, maar het is iets wat Chinese regisseurs toch geweldig kunnen neerzetten (cfr Kar-Wai). Erg stijlvol allemaal.

Leuk inderdaad dat het verhaaltje daarna een dramatische inslag krijgt, zo blijft het toch net wat leuker om te volgen, en is het niet de zoveelste in de rij. Heb al eerder gezegd dat China geweldig aan het opkomen is in de genrefilms, deze film onderstreept dat alleen maar.

Heerlijk sfeertje en een passend verhaal, niet te lange speelduur en visueel erg precies afgewerkt. Leuke meevaller dit.

Heel dikke 4*

avatar van Alastor
-fal schreef:
Het bekende gegeven uit de Aziatische horrors wordt met een eenvoudig maar effectief tragisch liefdesverhaal gedramatiseerd op een wijze die de grenzen van het horrogenre overstijgt.

Je kunt het ook andersom stellen; een eenvoudig tragisch liefdesverhaal wordt verweven met bekende horrorelementen. Moet gezegd dat beide vlakken redelijk goed uitgewerkt zijn, maar de regisseur probeert met Xin Zhong You Gui duidelijk van twee walletjes te eten, waardoor zowel het drama als de horror niet volledig tot hun recht komen en elkaar zelfs in de weg zitten bij tijd en wijle.

Wat deze film zo bijzonder maakt is vooral de betoverende cadans, de loepzuivere ritmiek waarmee de scènes elkaar opvolgen. Ook de harmonieuze wisselwerking tussen oogstrelende visuals en het zorgvuldig gekozen sounddesign is opzienbarend te noemen en laat zich meten met werk van mannen als Egoyan en Kar-Wai. Het acteerwerk is op een enkele bijfiguur na prettig en menselijk, maar is niet van grote toegevoegde waarde verder.

The Matrimony is zeer aangenaam kijkvoer, maar toont te weinig lef of inhoud om tot een hoge score te komen. 3,0*