Il Mio West (1998)

Italië
Western

geregisseerd door Giovanni Veronesi
met Leonardo Pieraccioni, Harvey Keitel en Sandrine Holt

De idealistische levensstijl van landbouwer (Leonardo Pieracconi), zijn Indiaanse vrouw (Sandrine Holt) en halfbloed zoon (Yudii Mercredi) wordt onderbroken wanneer zijn grootvader (Harvey Keitel), een oude gunslinger, op het landbouwbedrijf verschijnt. Gezien de vroegere levensstijl is de familie niet gelukkig met zijn terugkeer. De zaken gaan er nog slechter uitzien, wanneer een andere gunfighter (David Bowie) de stad terroriseert om de grootvader tot een shoot-out te dwingen.

Uitgezet.

avatar van Drs. DAJA
Moet toch bekennen hier benieuwd naar te zijn, m'n favoriete acteur in een spaghetti-western. Waarom was hij zo slecht Wouter?

avatar van Drs. DAJA
Na jaren zoeken dan eindelijk gevonden in een DVD-zaakje in Berlijn. Ben niet zo negatief als Wouter maar moet bekennen dat het een slechte film is. De engelse dub (die je gezien de aanwezigheid van Keitel en Bowie's stemmen moet kiezen) bevat enkele van de meest afgrijselijk geacteerde dubs en de meest vreselijke voice-over. Dit valt nog eens extra op doordat iemand als Keitel wel goed speelt waardoor er een enorm kwaliteitsverschil ontstaat. Verder is het verhaal slordig melodramatisch en niet altijd even creatief.

Toch vond ik hem nog zeer te genieten, waarom? Bowie... wat anders? Het is niet zijn beste rol en zijn accent is ietwat over de top maar wanneer David Bowie een psychopatische gunslinger in een spaghetti-western speelt is het niet anders dan een feest. Zeer memorabel vond ik de scene waarin hij op een bankje zit en door middel van het spelen en zingen van John Brown's Body Harvey Keitel voor een duel naar buiten probeert te lokken. Die scenes met Bowie maken me toch een stuk milder over Il Mio West.

avatar van trebremmit
Met de Nederlandse acteur Jim van der Woude, die zichzelf behoorlijk voor schut zet.
Een hele slechte poging tot een spaghetti western, niets werkt en zelf Keitel doet het matig.
Bowie is lachwekkend als schurk met die veer op zijn hoed en komt eerder over als iemand uit de toekomst dan een western figuur.
Mooie omgeving dat wel, geschoten in de Apennijnen en dat is een prachtig gebied.
Oja de muziek was ook verschrikkelijk.