Petla (1958)

Alternatieve titels: The Noose | Pętla

Polen

geregisseerd door Wojciech Has
met Gustaw Holoubek, Aleksandra Śląska en Teresa Szmigielówna

Een jongeman verlaat zijn morsige appartement en zwalkt van bar naar bar, zonder ooit zijn gevoel van isolement kwijt te raken. Zelfs de liefdevolle hulp van een vriendin is niet toereikend om de strik (! = de titel) losser te schuiven.

kappeuter (moderator)
Van de site van het Haags filmhuis:
Has stopte deze dag uit het leven van een alcoholicus op knappe wijze vol met toevallige ontmoetingen die net zo gemakkelijk geïnterpreteerd kunnen worden als hallucinaties. Het is een meesterlijke weergave van een delirium tremens met een onvermijdelijk einde, alleen geëvenaard door John Huston´s Under the vulcano naar Malcolm Lowry, of het einde van The night of the iguano. Het scenario is gebaseerd op ´The first step in the clouds´, een roman van Marek Hlasko die zijn eigen ervaringen beschreef. Hlasko stierf jong, net als James Dean of Zbigniew Cybulski, een typische representant van de jaren ´50, die met jeugdige pathos, humor en hoon de ´nobele zwerver´ à la Jack Kerouac uithing.