Thunderbirds Are GO (1966)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door David Lane
met de stemmen van Shane Rimmer, Ray Barrett en Matt Zimmerman

Zero X, het eerste bemande voertuig naar Mars, crasht al tijdens het opstijgen van de aarde door sabotage. Twee jaar later wordt een nieuwe poging gedaan een Zero X naar Mars te sturen, en de overheid vraagt International Rescue om de veiligheid op zich te nemen, ook al is er nog geen noodsituatie.

avatar van Goodfella
Vet! The Thunderbirds is echt m'n favoriete cultserie. (Oke, eigenlijk is dat Twin Peaks, maar ik weet niet of je dat al cult kan noemen.)

Deze film staat me niet echt meer helder voor de geest, maar onder het motto "het is Thunderbirds en dus is het heel leuk" geef ik 4 sterren.

GerwinF, BARBAAR!

avatar van Ralfke
Zeker heel erg gaaf! En als Dire Straits-fan werd ik in 1991 dan ook verrast met de clip van 'Calling Elvis' --> met de normale Thunderbirdpoppen en de leden van de band als Thunderbirds. Heel erg cool!

avatar van Goodfella

Goh, leuk! Die clip ken ik helemaal niet... (wordt zeker niet meer uitgezonden op TMF... )

avatar van Ralfke
Clip uit 1991. Ik heb hem niet op mijn pc staan en via Kazaa is 'ie maar heel af en toe te downloaden. Probeer DirectConnect eens. Is echt wel de moeite waard als Thunderbirdsfan! (pas op: vaak vind je op Internt ook de liveversie van het nummer --> deze moet je dus NIET hebben!)...

avatar van Mirandak
Die clip is zeker leuk, ik zag hem volgens mij voor het eerst bij veronica (toen ze nog een publieke zender waren).

avatar van Goodfella
Downloaden doe ik niet met m'n 56K modempje. Zelfs met het binnenhalen van mp3'tjes ben ik gestopt. Gewoon niet te doen.

Maar het is leuk dat ik dit weet. Kan iemand anders wel vragen het te downloaden.

Mag ik vragen waarom het woord 'go' in de titel nu met twee hoofdletters gespeld wordt? Ik weet wel dat de IMDb dat ook doet, maar er is helemaal geen reden toe. Zowel de VHS cover als de openingsscene in de film schrijven de gehele titel in hoofdletters, dus dat is geen maatstaf. Dan zou dus alleen de eerste letter van het woord een hoofdletter kunnen worden, en dat vind ik eigenlijk ook veel mooier staan.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
imdb zal er wel een reden voor hebben (voorkant van de film zegt zo te zien ook "GO")

(voorkant van de film zegt zo te zien ook "GO")

Nee hoor, alle letters zijn hoofdletters, dus dat geeft geen informatie. Weliswaar is 'go' in een groter lettertype geschreven dan 'are', maar het is niet ongebruikelijk om minder belangrijke woorden (lidwoorden, voegwoorden, kleine werkwoorden etc.) kleiner te schrijven dan de rest van de titel, en dan is de rest van de titel ook niet per se met allemaal hoofdletters. 'thunderbirds' is in de bekende stijl van kleiner wordende letters geschreven, dus de grootte zegt dan niet zoveel, en bovendien is de 'h' zoe te zien zelfs nog groter dan de 'g' in 'go'.

Maar als je je aan de IMDb wilt houden (die m.i. een raar beleid t.a.v. hoofdletters voert, dat hier vaker niet gevolgd worden [voorbeeld: IMDb staat alleen Engelstalige titels toe dat elk woord met een hoofdletter geschreven wordt]), zul je een hoofdletter 'o' moeten handhaven ja.

avatar van DaanRiver
Queto Yurlunyur schreef:

volgens mij is het zowiezo 'GO' met hoofdletters.

avatar van tommykonijn
Dit vind ik nou zo'n Filmpje die voor de hele Familie een aanrader is, Thunderbirds vond ik vroeger erg Leuk en ik keek er dan ook erg vaak naar en nog steeds vind ik het heel erg Leuk om te zien en ook deze Film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mijn jeugdserie

Ook de 2 biosfilms uit die jaren zijn zeer de moeite waard.

Deze film was gewoon vermakelijk vol met de bekende zaken uit de serie. Allemaal prima uitgewerkt, al vond ik deze film soms wel ietswat overdreven met het verhaal. Maarja, past bij de serie.

goed gemaakt al die schaalmodellen die ze voor de opnames gebruikten!

avatar van Dogie_Hogan
Queto Yurlunyur schreef:
De filmposters geven ook niet meer duidelijkheid: MPDB.

Dick2008
Duidelijk een film waarbij een aflevering wordt uitgerekt tot speelfilmlengte. Het grootste gedeelte van de film gebeurt er niet echt heel veel. Wel veel meer Science Fiction dan gewoonlijk. Het beste gedeelte hebben ze voor het laatst bewaard.

avatar van movie fan
goede film , de thunderbirds zijn gewoon geweldig , zeer goed detail in alle dingen , een leuk verhaal . de film mocht misschien wel wat langer zijn geweest . maar toch , heb ervan genoten .

avatar van RSmovie91
Zelf ben ik groot Thunderbirds fan (ik heb dan ook alle films, afleveringen, sommige miniatuur figuurtjes, een puzzel en zelfs een game liggen).
Hierdoor heb ik misschien een ietwat objectieve mening, maar goed.

Het verhaal is wat we van TB gewend zijn. Leuk bedacht dus. De echte handen tussendoor vind ik ook wel wat leuks hebben. En voor een film uit '66 en met poppen, vind ik hem bijzonder realistisch.
Oké, je ziet soms de draden, maar de techniek was ook nog niet zover gevorderd.

avatar van movie acteurs
Thunderbirds is gewoon geweldig en het blijft knap dat ze dit al in de jaren 60 hebben gefabriceerd. De fenomenale poppen, de tropische en bijzondere gebieden, raketen en voertuigen, schitterend ! Ik heb dit ooit eens gezien en het sprak mij gelijk aan. Ik vond het toen gewoon geweldig en vind ik nu nog. Een 4,0.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fascinerende serie, ook een halve eeuw na dato nog altijd sterk (recent de hele serie opnieuw gezien, vandaar ook nu de film), maar als film is dit heel wat minder geslaagd. Er is zo te zien wel meer budget, want de explosies zien er bijvoorbeeld erg goed uit. Denk aan de grote crash met de Zero X op het einde van de film, waar een halve woonwijk even wordt verwoest. Maar tegelijk vergeet de film waar de film om zou moeten draaien: de reddingen van International Rescue.

In het eerste uur hebben de Thunderbirds mannen namelijk heel weinig te doen en is het niet zo heel boeiend om steeds naar die Zero X te kijken. Verder is er ook nog een plotje met een ruimtereis, maar die sloeg al helemaal nergens op wanneer ze op Mars met buitenaardse wezens in gevecht raakten. Dat soort flauwekul heeft deze serie niet nodig. De laatste 20 minuten zijn nog wel aardig, maar het is tegelijk ook vrij standaard. Niet de eerste keer dat de mannen een vliegtuig in problemen moeten redden. De film had wel origineler gemogen.

Toch is de film niet slecht, maar wel een tikje overbodig. Maar om positief te eindigen, er zit best wel een toffe soundtrack in de film.

3* (was 3,5*)

Leuke poppen Sciencefiction / Actie film, welke destijds in de jaren 60 toch wel bijzonder knap gemaakt was. Deze film zag ik overigens vandaag voorbij komen op de leuke filmzender AMC, welke zeer regelmatig oude films uitzendt. Als filmliefhebber zitten daar geregeld leuke, goede en interessante films bij zoals o.a. dus deze.

Het verhaal zit eigenlijk wel leuk in elkaar en weet zeker ook te vermaken. Waar deze film het natuurlijk vooral van moet hebben is de leuke visuele uitvoering (inclusief de special effecten) met de poppen, decors, locaties, landschappen (zoals o.a. Mars met zijn rotsslangen die kunnen schieten ) en natuurlijk de bijzondere voertuigen (waar o.a. vuur en rook uitkomt). Het laatste gedeelte van het verhaal (crashen van het vliegtuig "Zero X" in een woonwijk tijdens het landen) was best spectaculair en werd ook fraai in beeld gebracht. Echt spannend (misschien wel het laatste gedeelte van het verhaal) en boeiend wordt het natuurlijk nergens (misschien wel als kind zijnde in de jaren 60 en 70), maar de film kijkt zicht lekker weg en duurt met circa 90 minuten ook niet al te lang (had wat mij betreft nog iets korten mogen zijn). De muzikale aftiteling met echte personen (Engelse marcherende muziekband) was wel leuk.

Al met al gewoon een leuke ouderwetse Sciencefiction / Actie die draait om de bekende Thunderbirds poppen zoals "Lady Penelope" en misschien wel de bekendste "Brains" (met een grote bril). Als kind zijnde heb ik deze film vroeger nooit gezien, maar wel een aantal afleveringen uit de serie.