Thunderbirds Are GO (1966)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door David Lane
met de stemmen van Shane Rimmer, Ray Barrett en Matt Zimmerman

Zero X, het eerste bemande voertuig naar Mars, crasht al tijdens het opstijgen van de aarde door sabotage. Twee jaar later wordt een nieuwe poging gedaan een Zero X naar Mars te sturen, en de overheid vraagt International Rescue om de veiligheid op zich te nemen, ook al is er nog geen noodsituatie.

avatar van movie acteurs
Thunderbirds is gewoon geweldig en het blijft knap dat ze dit al in de jaren 60 hebben gefabriceerd. De fenomenale poppen, de tropische en bijzondere gebieden, raketen en voertuigen, schitterend ! Ik heb dit ooit eens gezien en het sprak mij gelijk aan. Ik vond het toen gewoon geweldig en vind ik nu nog. Een 4,0.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fascinerende serie, ook een halve eeuw na dato nog altijd sterk (recent de hele serie opnieuw gezien, vandaar ook nu de film), maar als film is dit heel wat minder geslaagd. Er is zo te zien wel meer budget, want de explosies zien er bijvoorbeeld erg goed uit. Denk aan de grote crash met de Zero X op het einde van de film, waar een halve woonwijk even wordt verwoest. Maar tegelijk vergeet de film waar de film om zou moeten draaien: de reddingen van International Rescue.

In het eerste uur hebben de Thunderbirds mannen namelijk heel weinig te doen en is het niet zo heel boeiend om steeds naar die Zero X te kijken. Verder is er ook nog een plotje met een ruimtereis, maar die sloeg al helemaal nergens op wanneer ze op Mars met buitenaardse wezens in gevecht raakten. Dat soort flauwekul heeft deze serie niet nodig. De laatste 20 minuten zijn nog wel aardig, maar het is tegelijk ook vrij standaard. Niet de eerste keer dat de mannen een vliegtuig in problemen moeten redden. De film had wel origineler gemogen.

Toch is de film niet slecht, maar wel een tikje overbodig. Maar om positief te eindigen, er zit best wel een toffe soundtrack in de film.

3* (was 3,5*)

Leuke poppen Sciencefiction / Actie film, welke destijds in de jaren 60 toch wel bijzonder knap gemaakt was. Deze film zag ik overigens vandaag voorbij komen op de leuke filmzender AMC, welke zeer regelmatig oude films uitzendt. Als filmliefhebber zitten daar geregeld leuke, goede en interessante films bij zoals o.a. dus deze.

Het verhaal zit eigenlijk wel leuk in elkaar en weet zeker ook te vermaken. Waar deze film het natuurlijk vooral van moet hebben is de leuke visuele uitvoering (inclusief de special effecten) met de poppen, decors, locaties, landschappen (zoals o.a. Mars met zijn rotsslangen die kunnen schieten ) en natuurlijk de bijzondere voertuigen (waar o.a. vuur en rook uitkomt). Het laatste gedeelte van het verhaal (crashen van het vliegtuig "Zero X" in een woonwijk tijdens het landen) was best spectaculair en werd ook fraai in beeld gebracht. Echt spannend (misschien wel het laatste gedeelte van het verhaal) en boeiend wordt het natuurlijk nergens (misschien wel als kind zijnde in de jaren 60 en 70), maar de film kijkt zicht lekker weg en duurt met circa 90 minuten ook niet al te lang (had wat mij betreft nog iets korten mogen zijn). De muzikale aftiteling met echte personen (Engelse marcherende muziekband) was wel leuk.

Al met al gewoon een leuke ouderwetse Sciencefiction / Actie die draait om de bekende Thunderbirds poppen zoals "Lady Penelope" en misschien wel de bekendste "Brains" (met een grote bril). Als kind zijnde heb ik deze film vroeger nooit gezien, maar wel een aantal afleveringen uit de serie.