Big Jim McLain (1952)

Alternatieve titel: Jim McLain

Drama / Misdaad

geregisseerd door Edward Ludwig
met John Wayne, Nancy Olson en James Arness

Jim McLain en Mel Baxter zijn HUAAC-inspecteurs die naar Hawaï afreizen om daar een netwerk van communisten te proberen op te rollen. Daar aangekomen wordt McLain al snel verliefd op de knappe Nancy Vallon, die echter werkt voor de psychiater dr. Gelder, die juist verdacht wordt van lidmaatschap van de communistische partij.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leve Laserdisc!

Zo kom je nog eens een cinematografische rariteit met John Wayne tegen. Dit vreemde en propagandistische misdaadfilmpje kent wel een erg hoog vlaggen-gehalte. Wayne is de communistenjager en bewaker van Amerikaans erfgoed. Mocht dit uit de vele clichés nog niet naar voren komen, dan doet hij het als narrator alsnog.

Echt spannend wordt het niet, zo ook niet dramatisch. Het rode gevaar zal wel zijn aangewakkerd doordat men vroeger geen vriendinnetje kon krijgen, zegt Big Jim smalend aan het net door hem ingepalmde meisje. Zo een film, die van vreemde uitspraken aan elkaar hangt. De lokatie in Hawaï en dat typische exotische huwelijksliedje dragen nog meer bij aan een bevreemdende sfeer.

Redelijk.