Csend és Kiáltás (1967)

Alternatieve titel: Silence and Cry

Hongarije

geregisseerd door Miklós Jancsó
met András Kozák, Mari Törõcsik en Andrea Drahota

Als in 1919 na een korte regeringsperiode van communisten in Hongarije, de extreem-nationalistische admiraal Horthy in Hongarije aan de macht komt, zijn strijders van het Hongaarse Rode Leger hun leven niet meer zeker. István is zo'n soldaat, en hij zoekt bescherming bij een boerderij op het platteland. Het geheim van de twee vrouwen die daar wonen drijft István tot een innerlijke tweestrijd.

avatar van Arnie
Mijn eerste film van de grote Hongaarse regisseur Jancsó. Hij heeft een bijzondere filmstijl, waar ik wel aan moet wennen. Zijn lange takes en bijzondere compositie maken dat de film heel dicht op de huid komt. Het verhaal droeg hier ook aan bij, maar ondanks de interessante thematiek en de op zich goede uitwerking, kwam het me niet allemaal even helder over. Dit lag naar mijn idee overigens vooral aan de beschamend slechte ondertiteling. Mijn Hongaars is niet wat het geweest is. Sterk aan de film vond ik vooral dat je wel meeleeft met István, die daar alleen op die boerderij aankomt en de praktijken van de twee vrouwen aanziet, en niet weet wat hij moet doen. Voorlopig 3,5 *, en ik zal binnenkort The red and the white + Electra, my love bekijken.

avatar van Verhoeven
Binnenkort op DVD + BR bij Second Run!

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Binnenkort op DVD + BR bij Second Run!

Dat binnenkort bleef maar duren en duren, maar t zou dan toch echt 'binnenkort' moeten gaan gebeuren: 18 februari 2018.