Il Bianco, il Giallo, il Nero (1975)

Alternatieve titels: Samurai | The White, the Yellow, and the Black | Shoot First... Ask Questions Later | De Witte, de Gele en de Zwarte

Italië / Spanje / Frankrijk
Western / Avontuur

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Giuliano Gemma, Tomas Milian en Eli Wallach

Een sheriff moet het salaris van alle sheriffs uit de streek vervoeren, maar wordt helaas beroofd door een slimme bandiet. De schurk steelt niet alleen het salarisgeld, maar ook het losgeld waarmee een door Indianen gestolen heilige pony moet worden teruggekocht.

avatar van Brix
Comedy western, die mij wel kon bevallen.
Gemma en Wallach zijn, zoals gewoonlijk, weer goed.
Tomas Milian is niet altijd even leuk in de rol van Japanner.
Zijn gemurmel verveelde af en toe nogal.
Maar hij heeft ook wel een aantal grappige momenten.

Wallach zegt op een bepaald moment, wanneer de Japanner een mislukte Hara-Kiri poging (of beter gezegd aanzet tot poging) heeft gedaan, "No more Harry Carrey"!
Vooral westernkenners grappig denk ik.

Bijzonder aan deze film zijn de zeer goede landschaps-opnames(zeer 'Amerikaans'ogend) en de correcte details.
Er is veel zorg aan de juiste westernkleding en uitrustingen besteedt.
Zelfs de zadels en zadeltassen van de cavaleriepaarden waren helemaal goed.
Uniformen, hoeden en wat al niet meer.
Niet vanzelfsprekend bij Spaghettiwesterns.
Alleen Gemma's interlockie past er minder bij.

Gemma sleept, met knipoog naar 'Django', ook een doodskist achter zich aan in een van de scènes.

Dit is ook een van de weinige Italiaanse westerns waarin Indianen te zien zijn (Apache)

De muziek van de verschrikkelijke broertjes De Angelis stoorde mij deze keer minder dan gewoonlijk, hetgeen nog niet betekent dat ik het echt mooi vond.

Al met al slaagde de film wel in zijn opzet.

avatar van thunderball
Deze net bekeken in het Engels op een Duitse dvd, die ik een tijdje geleden had besteld.

Niet serieus te nemen, maar wel onderhoudend en geinig Italiaans Spaghettiwestern werkje.

Gemma en Wallach zijn ok en vormen samen met geweldenaar Milian een goed driespan voor deze komische western. Die laatste is toch altijd al bekend om zijn uitbundig acteerspel, maar wat hij hier doet in rol van Oosterling... hier heeft hij zijn geschmier tot bijna kunst verheven.

De muziek is van De Angelis broers (vooral bekend van hun muziek voor vele Spencer/Hill films en de Tv serie Sandokan) en blijft na afloop van de film nog lang in je hoofd na galmen.

Verder stelt het allemaal niet zo veel voor, maar is het een leuke tijdpassering.

Een zes, ofwel drie sterren.

avatar van Quentin
Tomas Milian verpest deze hele film met zijn verschrikkelijke rol. Niet enkel slecht spel, maar gewoonweg racistisch en pijnlijk ongrappig. Finale met Wallach en Gemma is wel erg geestig, maar ik kan hier niet meer dan 2* voor geven.