Domenica d'Agosto (1950)

Alternatieve titel: Sunday in August

Italië

geregisseerd door Luciano Emmer
met Marcello Mastroianni, Franco Interlenghi en Emilio Cigoli

Het is zo'n typische zomerdag in Italië. Inwoners van Rome die in de gelegenheid zijn, trekken naar een in de buurt gelegen badplaats, waardoor een bonte verzameling dagjesmensen ontstaat: een groep jongens op de fiets, een talrijke, luidruchtige familie in een oude auto, een weduwnaar met zijn dochter en nog veel meer. Naarmate er meer mensen bij komen, lopen de gemoederen steeds hoger op.

Typische zomerdag?Om precies te zijn zondag 7 augustus,San Gaetano.Zonsopgang:5.19.Zonsondergang:19.42.
Ter zake:klassieke komedie waarin Emmer een beproefd procédé hanteert.Je laat heel Rome per fiets,scooter ,trein of auto naar Ostia reizen en zo geeft je een microkosmisch beeld van de macrokosmische samenleving.Satirisch,maar goedmoedig.
De setting in Ostia aan het strand volgt min of meer 4 verhaalllijnen,waarbij de interessantste die van het pubergrietje(nee,niet daarom) is die allicht achter mannelijke leeftijdsgenootjes aanzit,en even later moet uitkijken dat ze niet verzuipt of wordt opgeblazen door landmijnen.
Op zo'n dag heb je altijd losers die moeten achterblijven,wat Emmer de gelegenheid geeft om de neo-realistische toer op te gaan.We volgen een Brando-achtige verbitterde pauper en kleine crimineel die rooft voor zijn liefje,maar filmhistorisch interessanter is de intrige rondom de verkeersagent die dus niks te doen heeft en dan maar zijn vriendin opzoekt,een dienstertje uit de provincie dat op straat is gezet.Die verkeersagent wordt namelijk gespeeld door ene Marcello Mastroianni,piejong en volslagen onbekend nog.

Italiaanse Mozaïk van volkse belevenissen op een warme zomerdag.
Meerdere verhaallijntjes, niet bepaald erg uitgediept maar toch heel wat menselijke karaktertrekken aanrakend, al dan niet eigen aan de jaren 40-50, maar vooral de romantiek niet vergetend.
Niet bepaald bekende acteurs, op die ene, piepjonge, Marcello Mastroianni na.

avatar van Flavio
Menschen am Sonntag op z'n Italiaans. Zomerse film vol Mediterrane taferelen en drukke, soms aan hysterie grenzende conversaties zal niet iedereen kunnen bekoren, maar ik vond het wel een fijn filmpje. Het zien van de trein-scene helpt ook wel de klachten over het Nederlandse spoor te relativeren.