Nenè (1977)

Italië

geregisseerd door Salvatore Samperi
met Leonora Fani, Tino Schirinzi en Paola Senatore

Pa (Sven Valsecchi) is een negenjarige jongen die, ondanks zijn jonge leeftijd, bijzonder geïnteresseerd is in volwassenheid en seksualiteit. Samen met zijn kameraden zoekt hij een manier om op dat verzwegen gebied meer te weten te komen. Zijn 15-jarige nicht Nenè (Leonora Fani) is daarbij een belangrijke bron van informatie.

Coming of age-verhaal over een wijsneusje dat opgroeit in het Italië van net na de Tweede Wereldoorlog met een loser van een vader en een opgroeiend nichtje, dat haar eerste schreden zet op het weerbarstige pad van de liefde. De jongen is daar natuurlijk hevig in geïnteresseerd en vooral over hoe meisjes er uit zien als ze geen kleren aan hebben.

Het verhaal is van alle tijden en Samperi heeft daar een aardige film van gemaakt, met hier en daar een glimlach om het gestuntel van zowel de kinderen als de volwassenen. Hij schuwt ook de erotiek niet in z’n beelden, maar houdt het netjes. Ook de politiek komt aan bod; Italië staat immers op de grens van communisme en democratie, met alle verwachtingen en teleurstellingen van dien. Een mooi tijdsbeeld, dat past in de traditie van de grote Italiaanse neorealisten, al haalt het dat niveau niet.