Steppenwolf (1974)

Alternatieve titel: Il Lupo della Steppa

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië / Verenigd Koninkrijk / Zwitserland

geregisseerd door Fred Haines
met Max von Sydow, Dominique Sanda en Pierre Clémenti

Harry Haller (Max von Sydow) voelt een schizofrenie in zichzelf. Naast mens is hij de steppenwolf. Als mens is hij journalist en kritisch op de ontwikkelingen in het Duitsland voor de Tweede Wereldoorlog. Na allerhande vreemde en sprookjesachtige gebeurtenissen komt de Steppenwolf erachter dat hij geen duaal wezen is, maar een wezen, zoals ieder, met honderden karakters en personen in zich.

avatar van moviefreak#1
Eigenlijk volstrekt onmogelijk om dit boek van Hermann Hesse fatsoenlijk te verfilmen maar Fred Haines heeft een aardige poging afgeleverd. Al moet daarbij onmiddellijk worden aangetekend dat het vooral de foute 70's effecten zijn die het een cultklassieker maken en juist omdat ze zo fout zijn precies in de verfilming passen. Verder is dit vooral een masterclass van Max von Sydow die zelden zo goed is geweest (buiten Zweden). Vooral voor de curiosa hoek. 3,5*