Barricade (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Timo Rose
met Raine Brown, Joe Zaso en André Reissig

Tijdens een toeristische trip in het Duitse 'Zwarte Woud' worden Nina, Michael, en David geterroriseerd door een kannibalistische familie. Het kampeeruitje verandert dan ook al een snel in een zware strijd om overleving.

LEIDENAAR
Die gaat oscars binne halen...

avatar van Horrordude
De trailer ziet er een beetje b film achterig uit, maar ik ben benieuwd

wat een sch*tfilm zeg is geen a of b film maar een z film 1* voor de moeite

avatar van 606
vette poster

avatar van nightbreed
IMDb: User Rating: 3.9/10 (153 votes)

Hoe kom ik te weten wie deze film een 5 heeft gegeven?
Zodat ik die persoon meteen aan mijn lijstje 'Niet serieus te nemen personen' kan toevoegen.

avatar van BlueJudaskiss
Allemachtig, een ripoff van Wrong Turn die op z'n beurt weer een ripoff was van The Hills have Eyes die op z'n beurt weer trekjes had van The Texas Chainsaw Massacre...hoe bont kun je het maken???

avatar van ASman
Is hij echt zo gory als men zegt ?

avatar van ASman
Wrong Turn, The Hills Have Eyes,... we kennen allemaal wel het aloude concept : groepje vrienden vecht om te overleven tegen een familie kannibalen. Zo ook met Barricade van de Duitse Splatter-regisseur Timo Rose.
Barricade laat zich nog het best indelen in de categorie van Wrong Turn 2, The Rage, Hills Have Eyes 2 of Hatchet. Backwoods-slashers met niet het bijzonder harde geweld van hun voorgangers ( Hills Have Eyes, TCM, Saw,...) , maar met over the top moord- en mutilatiescènes. Het principe van dit soort films is simpel : je verwacht niet geschokt te worden ( Haute Tension, Hostel,...), je verwacht ontzettend veel gore maar toch weer niet zo'n lawine aan gore zodat het grappig zou worden ( Zombie Strippers, Braindead,...), wat je verwacht zijn die over-the-top goresequenties die de fun- en ranzigheidsfactor aanzienlijk verhogen zonder dat het grappig, noch realistisch en schokkend wordt. Wie de gorescènes in Wrong Turn 2 of Hatchet kent, weet wel wat hiermee bedoeld wordt.
Wat je al helemaal niet verwacht zijn : uitmuntende acteerprestaties, een doordacht plot, onverwachte twists of staaltjes van oscarwinnende filmische kunde. Verwacht je dit ,dan ben je aan het volledig verkeerde adres. De film moet het stellen met een klein budget en wie wat verder gaat rondzoeken ziet dat regisseur Timo Rose zowat alles vor zijn rekening heeft genomen : regie, schrijven, cinematografie, de make-up effects, soundtrack, editing,... de man heeft zelfs een rolletje in de film ! Noem maar op en hij heeft het bijna op zijn eentje gedaan of hij heeft er voor iets tussen gezeten. Na het bekijken van de film kan ik toch concluderen dat deze Timo Rose best wel getalenteerd is : de regie is inventief, de make-up van goede kwaliteit en de soundtrack roept onmiddelijk herinneringen op aan die oude seventies Grindhouse-films. Zo laat de film zich dan ook nog het best bekijken : als een grindhouse-versie van dit backwoodsgenre ( de film past zelfs op momenten die grimmige old film reel toe die in sommige gevallen toch wel sfeerverhogend werkt.).Maar het grote probleem zit hem in de overambitieuze editing en het nogal hevige kleurgebruik waarmee de film mee te maken heeft gekregen door de minder doorgedreven post-productie ( wat dus te maken heeft met het kleine budget). Het acteerwerk houdt dan nog verassend goed stand.
Maar wat iedereen zich natuurlijk afvraagt is hoe het met de gore zit. Toen ik over deze film begon te lezen, zag ik dat iedereen het had over de ontzettende gore-factor. Ik moet toegeven dat de film ontzettend ranzig is op het gebied van gore en hij slaagt er zeker in om een Wrong Turn 2 of Hills Have Eyes 2 te evenaren, maar niet te overtreffen. Niet in kwantiteit, noch in kwaliteit. Zijn genregenoten hebben een zeker even hoge gorefactor. Dat gezegd zijnde zag ik toch minstens een grote inspiratiebron voor sommige goresequenties : Fulci ! Sommige scènes deden mij qua opzet, kwaliteit en uitzicht onmiddelijk denken aan onze oude Lucio : ontzettend over the top, gevuld met dat stroperige geronnen bloed, maar niettemin op sommige momenten langdurig en smerig( maar daartegenover heb je natuurlijk ok nog die spaarse sneller afgeraffelde goremomenten) . Kan natuurlijk toch niet echt tippen aan de kwaliteit van de grotere producties , maar gegeven het budget verrichte Timo Rose een prachtjob ! Het zag er soms toch bijna even goed uit ! Barricade kan zich ook beroepen op een instant classic van een goremoment : een redelijk langdurige tepelmutilatie, waarna er via die wonden wat ingewanden uitgehaald worden ( shots van binnenin het lichaam incluis !). Deze kan toch wel zeker het oogbalmoment van Hostel of de openingsmoord uit Wrong Turn 2 rivaliseren op het gebied van smerigheid .
Barricade is een welgekomen toevoeging aan het de backwoods-splatter die Wrong Turn 2 en Hatchet al introduceerde. Al kan hij filmisch gezien niet tippen aan deze eerdergenoemde soortgenoten, weet hij toch ontzettend te entertainen en hij wist mij persoonlijk volledig te bekoren. Ben je fan van dit specifieke splattergenre, dan zou ik zeker eens de moeite nemen om Barricade even te checken. Timo Rose levert gezien het budget uitstekend werk en levert ons enkele goremomenten die nog lang in je geheugen zullen blijven zitten. En waarvoor keek je naar Wrong Turn 2 of The Rage ? Inderdaad. Met een betere postproductie ( die voor een nog verzorgdere look had kunnen zorgen) was hij misschien nog net dat tikje beter geweest...

dominion
Een mix van TCM, Wrong Turn en The Hills Have Eyes.
En op internet staat dat het ook heel veel op The Forest lijkt alleen die schijnt beter te zijn.
Blijkbaar hadden ze niet zo een hoog budget want de camera werk ziet er heel erg amateuristisch uit dus je kon niet alles heel goed zien dat was wel jammer en het was ook veel te donker.
En de muziek was ook heel erg irritant dat haalde de spanning helemaal weg.
De acteerwerk was gewoon tien keer niks op toneelstukjes bij de basisschool acteren ze zelfs beter.
En toevallig was het ook in Timo Rose zijn eigen studio gemaakt en hij heeft de special effects zelf gedaan en hij is ook zelf de directeur en regisseur en de producer om geld te besparen en hij heeft er zelfs een bijrolletje in
Maar de gore was weer in orde het was ook allemaal heel erg ziek bedacht hoe die mensen doodgaan zeker in het begin dat was echt ranzig en de kannibalen zagen er ook lekker vies uit maar de gore in de films die ik eerder opnoemde zijn veel beter en ook tien keer realistischer en niet zo overdreven maar voor amateurs is dit heel erg goed.
Maar toch heel erg knap dat Timo Rose dit allemaal in zijn eentje heeft gedaan.
Alleen waar ik van sta te kijken is hoe ze bij een film zoals Darkness met een budget van 5000 dollar en het was ook nog eens tien jaar geleden hoe ze het toch beter hebben gedaan dandeze film die een hoger budget heeft en een tien jaar nieuwer is
maar toch een leuke doorsnee Cannibal/Slasher film.
Nu wil ik alleen nog Rigor Mortis en Mutation zien en Beast lijkt mij ook wel goed.
Ik hoop dat Timo Rose het bij zombie films beter doet.
En hopelijk maakt Olaf Ittenbach ook een keer zo een film want ik vind zijn films een stuk beter.
Maar als je van overdeven gore houdt dan raadt ik hem wel aan.
En ik moet ook toegeven dat ik de poster wel heel erg tof vindt.

avatar van Noodless
Een half puntje voor de vette poster !
Bloed en gore genoeg in deze film, maar het raakte mij totaal niet. Totaal geen spanning ! Veel onnozel gedoe.
De kroezelige beelden hebben hier geen meerwaarde en het acteerwerk is wel heel zwak.
In één woord : NEP 0/10

avatar van Boeikens
Mijn versie was 96' uncut.

Zoals gewend zitten Pape, Ittenbach en Rose weer in eenzelfde film.

Uiteraard dat je deze underground horror vooral voor de gore kijkt en dat de rest bijzaak is.
Zo is deze 'bijzaak' dan ook vrij slecht: zowat alle camera- en beeldtechnieken worden hier gebruikt met een, voor mij, niet altijd positief resultaat.
Verhaal is flinterdun en de acteurs zijn zoals gewoonlijk belabberd.
Sfeer en spanning zijn niet echt aanwezig.
De gore, de hoofdzaak dus, is daarentegen weer lekker smerig en bruut met de gekende SFX van Ittenbach.

Ik heb nu toch al wat gezien van deze drie masters of underground gore, en ook al weet je dat de film waarschijnlijk k*t zal zijn, werkt de te verwachten gore als een magneet om steeds weer hun nieuwe werkjes te zien.

was wel leuk