ad

Geregisseerd door: Krisztina Goda

Met onder meer: Kata Dobó, Iván Fenyő en Sándor Csányi

Oorspronkelijke taal: Hongaars

Over Szabadság, Szerelem

Terwijl de Hongaarse revolutie plaatsvindt en de Russische tanks Boedapest binnenrijden worden er in Melbourne de Olympische Spelen gehouden. De waterpolowedstrijd tussen het Hongaarse team en die van de Sovjet-Unie zal de geschiedenis ingaan als de bloedigste ooit gespeeld.

image

avatar van Justice4All

Justice4All

19 september en 21 t/m 23 september 2007 te zien op Film By The Sea Festival

avatar van Lien Fiers

Lien Fiers

Weet u / iemand soms waar ik deze film kan vinden?

Ik speel zelf waterpolo, wil hem dolgraag zien maar in geen enkele winkel die ik al ben afgegaan kan ik hem krijgen/bestellen.

Grt, Lien

Justice4All schreef:

19 september en 21 t/m 23 september 2007 te zien op Film By The Sea Festival

avatar van funkdoc

funkdoc

Vrij flauwe film. De regisseur heeft een ernstig, politiek thema te oppervlakkig gemaakt zodat het met de paplepel kan gegeven worden. Het verzet van Imre Nagy of de onderliggende krachten van de Koude Oorlog kwamen veel te weinig aan bod. Meer zelfs: de film werd kapot gehollywoodiseerd (is dat een woord?). Niets tegen hollywood, maar het is bij deze overbodig. Een liefdeverhaaltje, bombastische muziek, ... Het hoefde voor mij allemaal niet. Film die waarschijnlijk veel geld heeft gekost, maar weinig buitenlands succes zal boeken. Het zijn vaak de Europese films zonder hollywoodgehalte die net scoren in de VS.

avatar van michielo77

michielo77

Wat een intelligente en goede film had kunnen zijn is hier helaas verworden tot een (duur) niemandalletje.

Mijn review

BBarbie

Ik weet het nog als de dag van gisteren. Onze geschiedenisleraar schoof de Egyptenaren, Grieken en Romeinen opzij om ons, als kersverse piepkuikens op het gymnasium, te confronteren met de Hongaarse opstand, die op dat moment aan de gang was en waarover de kranten volstonden (TV hadden we nog niet). Mijn politieke bewustwording en interesse is daar en toen begonnen en sindsdien gebleven, met dank aan mijn geschiedenisleraar.

Via via ben ik geattendeerd op deze film. Ik ben daar erg blij mee, want het is –voor zover ik mij kan herinneren– de enige film over de Hongaarse opstand, die ik ooit gezien heb.

Het is echter niet helemaal de film waarop ik had gehoopt. Daarvoor is er iets te veel belangstelling voor de blijkbaar legendarische waterpolowedstrijd tegen de Sovjet-Unie (nieuw voor mij) en te weinig naar mijn smaak naar het hoe, het waarom en het verloop van de opstand. Maar ik kan me voorstellen dat het Hongaarse publiek deze film van eigen bodem bijzonder zal waarderen, mede vanwege dat waterpologevecht.

Al met al vind ook ik de film in weerwil van zijn tekortkomingen best boeiend, maar ik had er toch wat meer van verwacht. En ik hoop ook nog eens een film tegen het lijf te lopen over de Praagse Lente (anders dan The Unbearable Lightness of Being). Tips zijn welkom.

avatar van Movsin

Movsin

De Hongaarse opstand van 1956 wordt in herinnering gebracht. Op dat ogenblik bereidde zich de Hongaarse waterpoloploeg voor op de Olympische Spelen in Melbourne. Beide gegevens worden in de film verweven.

Knap in de prent zijn de straatgevechten, de massabetogingen en - bijeenkomsten.

Een degelijke film die echter zelden exalteert.