Fehér Tenyér (2006)

Alternatieve titel: White Palms

Hongarije

geregisseerd door Szabolcs Hajdu
met Zoltán Miklós Hajdu, Kyle Shewfelt en Gheorghe Dinica

Miklos Dongo was een Olympisch gymnast aan wiens carrière een einde kwam door een blessure. Hij reist naar Canada om daar een gymnastiekcoach te worden en krijgt één van Canada's grootste talenten onder zijn hoede. Maar het valt niet mee tot de jongen door te dringen. Het talent is ijdel en gevoelig en Miklos zelf kampt met een trauma door zijn eigen gymnastiekopvoeding vroeger van een tyrannieke coach.

avatar van Baggerman
Nou, alweer durft niemand hier iets neer te pennen? Zeker omdat deze film over zo'n 'mietig' onderwerp gaat?

Nu moet ik ook bekennen dat ik niets met turnen heb. Mietig vind ik het nou ook weer niet, maar wat ik verder van turnen meekrijg zijn alleen de beelden tijdens Olympische Spelen, wanneer ik zelfs vrouwenonderwaterrolstoelbasketballen zou kijken!

Van tevoren had ik dus weinig verwachtingen van deze film. Het is echter een prima film. Allereerst omdat deze zeer vakkundig en met oog voor detail is gemaakt. Het verhaal van hoofdpersoon (en broer van de regisseur) is gebaseerd op diens levensverhaal. Zoltán Miklós Hajdu is dus ècht gymnast, net als die Canadees,wat de film des te realistischer maakt. Ook de keuze van de andere acteurs valt op: de slaande jeugdcoach ziet er helemaal uit zoals je zou verwachten en ook de jonge Miklós kan blijkbaar turnen (vind er maar eens eentje die èn kan turnen èn acteren!). De wat oudere Miklós lijkt sprékend op de jongere uitgave en wat blijkt op IMDB: zelfde achternaam, dus waarschijnlijk broertjes.

Kijk dit soort oog voor detail, daar hou ik nou van!

De film zelf is helemaal niet saai. De regisseur weet tijdens het WK turnen/de trapeze-act zelfs goed spanning op te bouwen. Verder vind ik het Hongarije van de vroege jaren tachtig goed getroffen qua sfeer, belichting en kleurgebruik.

Al met al een verrassend goede film. Verdient meer kijkers dan de negen stemmen die er nu staan.

avatar van JDSsmetje
Dan maar een stem en een bericht bij! Het is een uitstekende film. Het script past perfect in elkaar en het acteerwerk is ijzersterk. Denk niet dat je alleen enkele turnoefeningen zal voorgeschoteld zijn, want de film gaat over heel wat. De traumatisering van zijn gymnastiek-opvoeder valt door de kijker goed te voelen. Deze extremistische aanpak mag dan wel resultaat opleveren (denk maar aan China met al hun medailles op de Olympische Spelen), de menselijke waarde gaat er verschrikkelijk op achteruit. Ik ben liefhebber van dit soort niet-dialoog gerichte films over een realistische thematiek en prachtige vormgeving en White Palms is één van de betere! Jammer dat zo weinig mensen deze film gezien hebben.

avatar van Grizzly3030
Mooie, grauwe film, die maar weer is de dramatiek achter het ijzeren gordijn weergeeft. Die trainingszaal alleen al. Een en al armoede. Een jong talentvol Hongaars turnertje wordt klaargestoomd voor de absolute top door een hork van een trainer. Uiteindelijk ontvlucht hij Hongarije.
Dan de prachtig in beeld gebrachte overstap naar de Westerse wereld, met de daarbij behorende individualiteit en arrogantie van zijn pupil die hij gaat trainen. Na de verwarring vindt de hoofdpersoon uiteindelijk zichzelf eindelijk en wil zichzelf bewijzen. Geweldige film die inderdaad veel meer aandacht zou moeten verdienen. Deze film steekt sterk boven een gemiddelde hollywood film uit.

avatar van henkula
ik heb wel wat met turnen, het idee dat het alleen voor 'mietjes' is heb ik nooit gehad.
tussen de Paralympics en de normale spelen zit ook bijna geen verschil, de ene heeft een handicap, de ander niet.
wat een insteek om naar een film te gaan kijken, maar ja, daar heb ik niets mee te maken.

mijn stem 3.5 is wat laag omdat ik delen mis, niet uitgewerkt, het is giswerk.

Deels documentair, deels autobiografisch drama met prachtige turnopnames en bedreven opgebouwde spanning. De regisseur is sterk in het gebruik van contrasterende kleuren. Vooral door de vernederende wijze van straffen en het verbijsterende lichamelijk geweld tegen jonge kinderen (het voormalige Oosteuropese Sovjetdenken), komt de film met regelmaat hard aan. Zoltán Miklós Hajdu speelt sterk en Kyle Shewfelt won als turner in 2004 olympisch goud.

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt.

avatar van 93.9
Prachtige film met oog voor details.
Ook weet de film dat juiste troosteloze jaren 80-achter het ijzeren gordijn-sfeertje goed weer te geven.