I Lossens Time (2013)

Alternatieve titel: The Hour of the Lynx

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Sofie Gråbøl, Søren Malling en Signe Egholm Olsen

De 45-jarige priester Helen wordt benaderd door de wetenschapper Lisbeth met een wanhopige smeekbede om hulp. Een jongeman, die naar een zwaar bewaakt psychiatrische afdeling is gestuurd nadat hij een ouder echtpaar heeft gedood, heeft geprobeerd om zelfmoord te plegen terwijl hij ijlde over God. Na een experiment om gevangenen huisdieren te laten houden werd de man plotseling gek. Uit angst dat hij wellicht opnieuw een zelfmoordpoging zal doen zullen de priester en wetenschapper moeten samenwerken.

He, Sarah Lund .

avatar van Spetie
Ja Lund inderdaad, en haar assistent is ook weer van de partij.

avatar van jeuletaxi
Mooie film, waarin goed geacteerd word.
Verrassend einde.
Zeker de moeite om te bekijken.
Voor mij zeker een 7

Een film met veel ingehouden verdriet en woede en laat weer eens zien wat er veel ellende is. De scene met de kat gaat door merg en been...

avatar van Movie-Addicted
Frustrerende film, doch uitstekend gemaakt. Soms raakte ik wel even de grip kwijt, maar al met al wel goed psychologisch uitgewerkt. Zo zie je ook dat door opgekropte verdriet, woede en angst de mens in een psychose kan belanden.

Uitstekend acteerwerk.

*3.25

avatar van Piratje
Alhoewel zeer tragisch, toch een prachtige film. De sfeer was uiterst beklemmend in de psychiatrische instelling waarin een jonge man opgesloten werd wegens een misdaad op twee oudere mensen.
Het verhaal steekt uitstekend in mekaar en wordt ondersteund door mooie close-ups en natuurbeelden. Eigen aan Noorse cineasten.
Het verhaal begint met een hopeloos, in de sneeuw wandelende, jonge man richting: zonder doel en wekt al dadelijk de nieuwsgierigheid op.

Twee bekende Noorse artiesten vielen mij op. De hoofdrolspeelster als priester, Sofie Gråbøl en de bewaker Søren Malling. Maar ook de jonge psychopaat speelde zijn rol uitstekend. Wat je niet helemaal kan zeggen van de vrouwelijke wetenschapper die experimenteerde met huisdieren bij de patienten.
Opvallend waren de haarfijne close-ups en de scene van terugblik met de opa.
Een uiterst psychologisch, tot in detail, uitgewerkt verhaal.
Het plot zal wel voor iedereen een verrassing zijn. Een echte aanrader.

avatar van Spetie
Ik blijf een winterse setting altijd wel een pluspunt vinden en hier is dat niet anders. Het draagt bij aan het koude sfeertje en de ijzige onvoorspelbaarheid, waarmee de jongeman hier te werk gaat. Die jongeman acteert overigens uitstekend en heeft veel dreiging. Vooral de scene, waarbij hijde kat vermoord was indrukwekkend om te zien. Langzaam maar zeker probeert men zijn gedachten gang te ontleden. Ik vond de rol van Sofie Gråbøl er maar wat bijgesleept. Ze past totaal niet in het plaatje als dominee en haar rol kwam ook niet echt uit de verf hier.

Verder blijft het lang afstandelijk en kon ik maar weinig met de rare kronkels van de psychopaat. Daarom was het wel verhelderend, dat men op een gegeven moment met een grote flashback kwam, waarin men de jongen tijdelijk ziet opgroeien bij zijn opa. Een geweldige flashback overigens, prachtig gefilmd en geacteerd, waarin de beelden spreken. Ik had het overigens handiger gevonden, als men dit eerder in de film geplaatst had. Dat had de afstandelijkheid waarschijnlijk wel weggenomen en sommige zaken, hoe raar ook, wel enigszins begrijpelijk gemaakt.

Het einde zag ik wel aankomen en was te verwachten in dit depressieve verhaal, maar deed me niet zo heel veel. Al met al heb ik het idee dat een betere regisseur er hier een stuk meer had uit kunnen halen. Een sterke setting, goede acteurs en een op papier interessant verhaal vormen in ieder geval een prima potentieel, die bij lange na niet volledig wordt benut, al heeft de film zeker zijn momenten.

Piratje schreef:
Twee bekende Noorse artiesten vielen mij op.

Ze zijn niet Noors, maar Deens.

avatar van SpinPSB
Deze hakte er even in, zeer goede film, beklemmende sfeer, mooi verhaal en mooi plot, waar ik nog even over na moet denken, want ik weet niet helemaal zeker of ik hem goed heb....

Mooi drama, sterk geacteerd en mooie beelden. Waar die 5,9 op imdb vandaan komt snap ik niet. Waarschijnlijk is het een te "moeilijke film " .

avatar van ZenZin
Weer eens een regisseur die heeft gemeend van zijn meesterwerk een niet echt op te lossen puzzeltje te moeten maken, wat alleen werkt als dan de juiste poëtische snaar geraakt wordt, wat hier wat mij betreft door het bloederig karakter grotendeels niet wordt gedaan. Mislukte film dus. Net zoals in "Mifunes sidste sang" speelt er ook hier een geestelijk verwarde een rol, kennelijk een stokpaardje. Deze keer echter wél wat puntjes voor de esthetiek.

avatar van Onceuponanytime
Tragische, slopende en kille film. Acteerwerk is prima.

Matige film waarin een psychiatrische patiënt, bij wijze van experiment, een huisdier krijgt toebedeeld. Een vrij standaard opbouw voor een psychologische thriller/drama als deze. Het verhaal kent dan ook een aantal voorspelbare elementen. Niet altijd even boeiend, en ook het verdere prima acteerwerk en een aantal sfeervolle beelden weten dit niet te ondervangen.

Mooie film, boeiend en goed geacteerd