Havana (1990)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sydney Pollack
met Robert Redford, Lena Olin en Alan Arkin

Beroepsgokker Jack Weil tracht in een casino de slag van zijn leven te slaan. Maar hij heeft geen rekening gehouden met zijn liefde voor de beeldschone vrouw van de revolutionair Arturo Duran. Als Arturo door de politie is opgepakt raakt Jack geheel in de ban van Roberta en verspeelt hij zijn laatste kans om een grote slag te slaan.

FisherKing
Te lange film waarbij de liefde tussen Redford en Olin onwaarschijnlijk is en niet goed bij me overkwam. Had er meer van verwacht.

avatar van Pierre1
Mooie film, geweldige weergave van de sfeer en spanningen op Cuba. De film sleept je echt mee. 4*

avatar van Redlop
FisherKing schreef:
Te lange film waarbij de liefde tussen Redford en Olin onwaarschijnlijk is...

Je hebt wel gelijk, Havana en de Cuba crisis vormen meer een decor om de romance tussen Redford en Olin een beladen setting te geven. Maar de aanwezigheid van Lena Olin maakt heel veel goed.

avatar van Jack Sparrow
Goeie sfeervolle film met mooie muziek, goed geacteerd met een goed verhaal. De film is wat aan de lange kant maar echt saai wordt het allemaal niet hiervoor zijn er genoeg scenes die je erbij houden. Mooie uitbegreide karakterontwikkelingen zijn in dit geval positief. Als je een film wilt zien over de grimmige wereld van poker moet je deze zeker gaan checken.
4 sterren

Dick2008
Een film die ik alleen maar heb gekeken vanwege Robert Redford, wat ik gewoon weer een goede acteur vind. De film heeft een goed begingedeelte, maar zakt daarna weg en de veel te lange speelduur doet de film ook geen goed. Ik vond Olin niet zo bijzonder, maar de broeierige sfeer in Cuba wordt wel goed neergezet. De film komt aan het einde toch nog wel vrij sterk terug, met een mooie afsluiting. 1.0

Buitengewoon sfeervolle film die echter te lang duurt om de onverdeelde aandacht vast te kunnen houden.
Romance tussen pokerspeler/avonturier Jack Weil en revolutionaire Bobby Duran komt wel goed uit de verf. Tijdsbeeld is ook goed gevangen, je kunt zien dat er vrij veel geld uitgegeven is aan de set, klassieke autos en algemene aankleding.
Zoals gezegd, deze film was er bij gebaat als het een halfuur korter gehouden was. Nu werd het een wat te lange zit die naar het einde deed verlangen. Alles bij elkaar toch nog net 3*.

avatar van Metalfist
Liefde in tijden van een revolutie

Ik ben al langer van plan om eens wat meer van Robert Redford te gaan zien. Een acteur die vandaag de dag wat in de vergetelheid is geraakt, ik kan me enkel zijn rolletje in de tweede Captain America voor de geest halen, maar die toch erg interessant spul heeft gemaakt. Ik zou liever wat van ouder werk zien (met All the President's Men, The Chase en The Sting heeft hij een aantal van mijn favoriete films tout court gemaakt) maar dit leek me qua setting ook nog wel een leuke film te worden.

En dat was het zeker. Meer zelfs, het eerste uur stevende dit op een fantastische film af. Die onrustigheid in Havana, die spanning tussen Jack en Bobby, de aanwezigheid van Arturo, ... Het knetterde gewoon heerlijk en het was maar te hopen dat de film dat niveau kon vasthouden. Je voelt het al aankomen vermoed ik, maar dat is dus niet het geval. Sidney Pollack haalt zijn eigen film onderuit door Arturo uit het verhaal te schrijven. Weg onrustigheid in Havana, weg driehoeksverhouding en hallo een ietwat geforceerde liefdesgeschiedenis tussen twee tegengestelden. Nog altijd niet slecht natuurlijk, maar dan blijkt het einde van de film nog niet in zicht te zijn. Beetje jammer ook dat Pollack Arturo niet sneller laat terugkomen. Aan de manier waarop die uit het verhaal wordt geschreven (hey kijk, een krantenberichtje) voel je gewoon dat het hier niet bij ophoudt. Die scène tussen Jack en Arturo in de gevangenis knettert dan ook als weleer, maar tegen dan is het al wel weer te laat.

Grote fan van Robert Redford dus, maar nog een grotere fan van Raul Julia. Ik wist niet dat hij hier überhaupt in meespeelde (hij wou als tweede, na Redford, gecrediteerd worden maar wegens contractredenen kon hij enkel gecrediteerd worden als vierde, na Lena Olin en Alan Arkin dus, en besloten hij en zijn manager om gewoon geen credit te aanvaarden aangezien het als een stap terug werd beschouwd) en ben blij dat ik het toevallig op de korte inhoud zag staan van de DVD. Het is in ieder geval een kolfje naar zijn hand. Ook Redford doet hier weer zijn vertrouwde ding. Spilfiguur is Lena Olin die tussen Arturo en Jack inzit en die wisselt wat qua niveau. Wordt gelukkig wel wat omhoog getrokken door beide klassebakken.

Beetje jammer dat het tweede deel opeens zo verschillend is qua aanpak. Pollack kiest ervoor om volop de romantische kaart te spelen en hoewel ik dat op zich nog wel kan waarderen, neemt hij er veel te veel tijd voor in beslag. Jammer, want qua sfeerbeeld kon dit wel tellen.

Kleine 3.5*