The Green Man (1990)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Komedie
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Elijah Moshinsky
met Albert Finney, Linda Marlowe en Sarah Berger

Maurice Allington (Albert Finney) is de alcoholische en op seks beluste eigenaar van een oud, typisch Engels hotel, genaamd 'The Green Man'. In de hoop meer klanten te lokken (en daarnaast nog meer aantrekkelijke vrouwen in bed te krijgen) begint hij geruchten te verspreiden dat de geest van een beruchte 17de eeuwse occulte wetenschapper door het hotel zou spoken. Hij raakt echter in de problemen als blijkt dat de geest zich inderdaad in het hotel bevindt en het ook niet bij dit ene spook blijft.

avatar van Lord Flashheart
Ben ik al een tijd naar op zoek.

avatar van Lord Flashheart
Eindelijk! The Green Man is op DVD uitgebracht. Nu nog in handen zien te krijgen, want de prijsvergelijk link werkt hier niet echt...

avatar van Lord Flashheart
The Green Man - Spiritual Encounters of the Malevolent Kind. Naar het gelijknamige boek van de bekende Britse auteur Kingsley Amis.

Erg goede BBC mini-serie.
Met veel liefde en vakmanschap gemaakt, dat zie je meteen.

Een meesterlijke Albert Finney. Geweldig geacteerd. Finneys personage is erg leuk.
The Green Man is een aangename mix van goede Engelse humor en horror / bovennatuurlijke zaken.
Jammer dat het maar drie afleveringen van elk 50 minuten zijn. Hier had meer in gezeten.
De dvd-hoes is een beetje misleidend.

dragje
Leuke BBC Mini-serie. Albert Finney speelt hemels.

avatar van Lord Flashheart
Herzien; de vier dikke **** blijven staan.

Het zal zo'n 20 jaar geleden zijn dat ik The Green Man voor het eerst gedeeltelijk bij Veronica zag. Dat gebeurde toen stiekem, want de sex, het alcoholmisbruik en het late tijdstip an sich waren niet echt geschikt voor een kereltje van een jaar of 10. Maar ik was gelijk gegrepen door de droge humor, het occultisme en het decadente sfeertje. Toen mijn ouders er echter achter kwamen ging de tv dus op zwart en kon het lange wachten beginnen.

Hoewel de serie in die tijd nog enkele keren is uitgezonden, is The Green Man daarna in de vergetelheid geraakt. Totdat de serie een jaar of vijf geleden op DVD uitkwam en ik eindelijk de afloop kon zien. Enfin, je begrijpt mijn frustratie. Het beste van dit alles is: de serie bleek in werkelijkheid net zo goed als in mijn herinnering.

The Green Man ademt in alles Engeland uit: de humor, de sfeer, de aankleding; alles klopt. Geen verrassing gezien dat het basismateriaal bestaat uit de roman van Amis. Niettemin moet je het als regisseur nog wel kunnen overbrengen en dat is hier prima gelukt. Van de bovengenoemde punten is de humor het belangrijkst; een echte horror is The Green Man niet. De horror is voornamelijk een verhaaltechnisch aspect en niet een doel op zich. Natuurlijk draagt het bij aan de sfeer, maar die bestaat uit veel meer dan een paar - niet eens zulke enge - spoken.

De humor voert dus de boventoon en dan bedoel ik de typische onderkoelde Engelse humor; niet de hysterische humor van John Cleese of The Young Ones. Belangrijkste aspect in deze is de hoofdpersoon, meesterlijk neergezet door Albert Finney. Zijn constante jacht op aantrekkelijke vrouwen, z'n drankmisbruik en zijn reactie op het bovennatuurlijke en de absurde dialogen die hieruit volgen zijn werkelijk hilarisch. Ook de andere acteurs, met name zijn twee love intrests, spelen hun rol goed. Uiteraard mag ook de priester die niet in het hiernamaals geloofd niet onvermeld blijven. Hoogtepunten zijn de dialoog met God, de mislukte orgie en het exorcisme.

Het tweede en derde aspect, sfeer en aankleding zijn hier onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een oud schitterend landhuis in een prachtig Engels landschap dient als hoofdsetting. Geen bordkartonnen wandjes hier, maar kwalitatief hoogstaand vakwerk. Op het budget lijkt niet beknibbeld. De sfeer wordt hierdoor al voor de helft gedragen. Voor de andere helft maken de decadente én bovennatuurlijke gebeurtenissen de sfeer. Het decadente behoeft denk ik geen toelichting; typisch Engelse upper class taferelen. Met de eerder genoemde orgie als hoogtepunt.

Het bovennatuurlijke aspect is een ander verhaal. Zoals reeds aangeven is het geen echte horrorserie; het speelt een (weliswaar belangrijke) bijrol. De openingsscène doet nog anders vermoeden, maar daarna komt er weinig spanning meer in voor. Het bovennatuurlijke werkt vooral als een katalysator voor het verhaal en verder als sfeerelement. De geesten, de begraafplaats, het sombere bos; de actie die zich hier afspeelt is beperkt. Hier is de serie ook technisch wat verouderd. Veel goedkope rookeffecten en een overduidelijk neppe vleermuis aanval als dieptepunt. Ga hierom de serie dan ook niet kijken. De horror zit meer in de suggestie, dan in de gebeurtenissen.

Een klassieker zal The Green Man nooit worden, daarvoor is het verhaal van Amis gewoon niet memorabel genoeg. Toch kan ik iedereen die van Engelse humor houdt en niet vies is van wat occulte mumbo jumbo, de serie aanraden. Het is een prettige 'kleine film', met een leuk verhaal, een fijne sfeer en een luchtig passend einde. 4****