Absence of Malice (1981)

Drama / Thriller

geregisseerd door Sydney Pollack
met Paul Newman, Sally Field en Bob Balaban

Micheal Gallagher, een zakenman met schimmige connecties, leest in de krant dat hij het onderwerp is van een onderzoek naar criminaliteit. Ineens is alles waar hij ooit hard voor gewerkt heeft in opspraak. Hij ontmoet Megan Carter, een ambitieuze journaliste en de auteur van het gewraakte artikel. Samen komen ze erachter dat het verhaal met opzet is uitgelekt naar Carter, als onderdeel van een complot en opgezet door degene die het onderzoek leidt. Koste wat het kost wil Gallagher de waarheid achterhalen, niet alleen om zijn integriteit terug te krijgen maar ook zijn leven.

kocht deze op DVD op een rommelmarkt vorig jaar voor een prikje (5 Euro als ik het me goed herinner),
en hij is verrassend goed.
Een boeiend verhaal, een sobere maar degelijke Paul Newman en een paar heel goede bijrollen. Enkel Sally Field's personage leek me wel een beetje heel erg naiëf en zelfs dom ...
Een dikke ***' 3,5 op 5 ***'

avatar van AGoos
ik kocht deze dvd op vakantie in italie afgelopen jaar voor een prikje (6 euro als ik het me goed herinner) en ik vond hem ook zeer vermakelijk. Het is een heel rustige film met een prachtige rol van Paul Newman die daar ook een oscarnominatie aan over hield. Het verhaal vond ik niet zo heel erg denderd (de oscarnominatie voor beste screenplay doet mij afvragen hoe de rest er in dat jaar uitzag...)....toch, als newman-fan misschien, 3,5 *

avatar van Mischa
Ik vond het juist een vrij matige film. Ik vond het verhaal wat rommelig, en op de één of andere manier slaagt Hollywood er eigenlijk nooit in om de journalistiek op een geslaagde manier in beeld te brengen. Hoewel ik heus niet zal niet zeggen dat al mijn collega's raketgeleerden zijn, ben ik zo'n domme verslaggeefster als het personage van Field echt nog nóóit tegengekomen. Om nog maar te zwijgen over de manier waarop zij en haar eindredacteur met de vriendin van Gallagher omgaan: journalistiek en ethisch gezien klopt dat echt van geen kant!

Newman speelt zoals altijd goed, dat dan weer wel

avatar van james_cameron
Bescheiden drama met als voornaamste trekpleister de sterke rol van Paul Newman. Het verhaaltje zit goed in elkaar en is interessant genoeg om de volle lengte te blijven boeien, maar van spanning is geen sprake. Het geheel had van mij wel iets meer richting thriller geduwd mogen worden. Gelukkig is er dan wel de geniale scene met Wilford Brimley tegen het einde van de film, waar alle personages samenkomen voor de spreekwoordelijke ontknoping. Sally Field is zoals altijd wat irritant in de hoofdrol, al moet ik toegeven dat ze hier voor haar doen wel meevalt. Geen topper en van regisseur Pollack heb ik wel eens betere films gezien, maar aangenaam genoeg.

Goeie film waarin een man via een krantenartikel op de hoogte komt dat hij onder verdenking van de politie staat. Een goed en onderhoudend verhaal waarbij de beroepsethiek van de journalistiek onder de loep wordt genomen. Paul Newman en Saly Field zetten beiden goeie rollen neer, echter is de laatstgenoemde wellicht een beetje verkeerd gecast omdat ze simpelweg te 'lief' is.

avatar van Dievegge
Dit script was het debuut van Kurt Luedtke, die als voormalig journalist het krantenwereldje goed kende. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen van wie de carrière bergaf ging nadat hun reputatie beklad werd in de media, zonder dat ze officieel van iets beschuldigd werden. Journaliste Megan Carter (Sally Field) komt voor het dilemma te staan of ze insinuaties over ondernemer Michael Gallagher (Paul Newman) al dan niet moet publiceren. Wanneer ze dat doet, na uitgebreid overleg met een jurist en haar hoofdredacteur, zijn de gevolgen nauwelijks te overzien.

Een tweede thema is de normvervaging bij justitie. Procureur-generaal Elliott Rosen (Bob Balaban) creëert bewust een lek over Gallagher. Het voorval waarbij een dossier "toevallig" blijft rondslingeren in een kamer met een journalist is volgens Luedtke echt gebeurd.

Een derde thema is het taboe rond abortus in katholieke middens, toen nog meer dan nu. Dit is op een slimme manier in de plot geïntegreerd.

Sally Field speelt een van haar beste rollen, fragiel maar gedreven. De rol van Paul Newman, de zoon van een maffioso, was oorspronkelijk voor Al Pacino bedoeld. Toen deze niet kon, hebben ze de Italiaans klinkende naam veranderd in Gallagher.

Een detail voor muggenzifters: als je de dvd op pauze zet op het moment dat een krantenartikel in close-up komt, zie je dat dezelfde alinea, die niets met het onderwerp te maken heeft, meermaals gebruikt wordt.

avatar van Biosguru
Prima thema, op papier een prima film. Alleen de rol van Sally Field is echt te irritant voor woorden. Net alsof ze met haar 34 jaar nog steeds een kind is. Geen idee of er nu perse een soort love interest in moest of wat het idee was van dat karakter, maar zoals al eerder aangehaald totaal ongeloofwaardig in een film met een serieus thema.

Die Luedtke werkte duidelijk voor de krant toen deze nog een meneer was...

Het verhaal van dit grimmige, ingewikkelde, psychologisch spannende thrillerdrama, met schuld en wraak als centrale thema's, miste dramatiek. Rode draad was de onzorgvuldige en manipulatieve rol van de media (zij moeten vooral snel zijn). Goed spelende cast (met name Sally Field en Paul Newman).