Woensdag (2005)

Nederland
Horror

geregisseerd door Jean-Paul Arends en Bob Embregts
met Sjanett de Geus, Marisa Goedhart en Cêfas Hoofs

Spectrum Broadcasting, een regionale televisiezender is druk bezig aan zijn nieuwe reality programma genaamd 'Camp Slasher'. In het reality programma spelen 8 deelnemers een spoorzoekers spel waarbij een spel-moordenaar jacht op ze maakt. De 8 deelnemers zullen een nacht moeten overleven in de bossen waarbij ze diverse opdrachten moeten vervullen. Alleen met alle opdrachten compleet kunnen ze de finish bereiken.

Nona schreef:
Het lijkt op een project van een paar studenten met een laag budget.
en kunnen niet acteren en de effecten waren voor mij niet mooi. (nep)
geen aanrader...

mee eens waardeloos

avatar van Friday the 13 th
kga deze toch niet zien als ik zo de recensies bezie. Vind ook de titel woensdag puur gepikt van Friday the 13 th. Als je friday the 13th part 3 bekijkt krijg je juist exact dezelfde titel (maar dan in plaats van woensdag Friday hé .

Als de moordenaar nu nog een wit hockey maskertje zou dragen zou het echt wel duidelijk zijn

Nou ik heb hem nu net ff helemaal gezien, en ik moet zeggen dat ze het voor een NO-budget film best goed gedaan hebben! Het is natuurlijk nog niet het niveau van SL8N8 en Dood Eind (ik weet dat veel mensen dit al niks vinden), maar voor een no-budget film van vrijwilligers is het echt een goede film! Natuurlijk blijft het allemaal een beetje achter me de effects, maar ze hebben hier wel echt erg hun best op gedaan. Wat alleen jammer is zijn de acteer prestaties, deze zorgen ervoor dat de film minder wordt dan dat die zou zijn met beter acteurs en actrices! Maarja meer lees je hier in de review!

Kun je geen directe links geven?

Quido schreef:
Kun je geen directe links geven?

Ik heb hem zojuist veranderd!

avatar van horrorjp
ik vond dit egt een saaie film waarom maken nederlanders nog horror films:P

horrorjp schreef:
ik vond dit egt een saaie film waarom maken nederlanders nog horror films:P

Zou wel leuk zijn als er een met een gewoon of zelfs groot budget gemaakt zou worden.

avatar van Quentin
Precies, maar deze prent kan 'de Nederlandse film' ook niet worden aangerekend ... pure amateurrommel.

avatar van xangadix
Ik kan hier de gein wel van inzien hoor.

avatar van AmazingPP
Ik heb al meerdere amateur-horrorfilmpjes mogen aanschouwen, en allen waren veeeeeeeel beter dan deze shit. Vooral het acteerwerk is tenenkrommend. De enige die nog iets laat zien qua acteervak is de presentratrice van het geheel. Ik dacht eerst dat het Chazia Mourali was, maar nee... Toch niet. Niks grappigs aan deze film, pure rommel. 1 *

robertus65
Nee, er was niet veel aan. Oogt erg amateuristisch en goedkoop, maar vooral gejat en voorspelbaar.

avatar van Killagame
Zo nep was deze film
Verhaal was nog wel oké maar het acteren was zo slecht

avatar van sabsabsab
laten we het hoden op nederlandse ameteur horror?

wat is dit 'n verschrikkelijke Z film zeg egt mega nep haha

avatar van Friday the 13 th
Botterboy schreef:
wat is dit 'n verschrikkelijke Z film zeg egt mega nep haha

En dan geef je 4 sterren?

avatar van psycholamp
Mooi accent, dat Brabants, vooral omdat ze de helft van de tijd niet te verstaan zijn.
Die presentator is wel erg goed gecast als kijkcijferkanon. De moordenaar is ook bloedstollend eng.

Niet om dóór te komen. Ben na vier pogingen dan ook gestopt...

Ik heb een klein stukje van de film gezien tijdens de les,
Nu denk je waarschijnlijk iets als : huh hoe bedoel je tijdens de les!
Nou kijk mijn leraar Tekenen heeft in deze film meegespeeld!
Die bijlmoordenaar word gespeeld door 2 personen een van hen is mijn Tekenen leraar (M. Eikenaar)
Ik moet toegeven de film is alles behalve goed (dat gaf hij zelf trouwens ook toe) maar voor een film met een budget van €20 is het zeker niet onaardig
2 Sterren.

avatar van Mr. Chiel
Ik ben deze film gaan kijken omdat ik ook met een horrorprojectje bezig ben. Oke, Woensdag is een lowbudgetfilm... Maar dat sprak me dus juist wel aan. Ik begon er dus positief aan!

Het is niet spannend. Daar gaat het dus al mis. Het duurt vrij lang voordat er eens wat gebeurt. Het verhaal is onlogisch en slaat eigenlijk helemaal nergens op. Veel dingen ook gejat uit andere films... met toch wel als dieptepunt die moordenaar...

Áls je dan effecten (bloed, lichaamsdelen eraf, 3d) wil doen doe het dan goed óf niet. Het voegt namelijk bar weinig toe. Het wordt er niet beter door, eerder slechter. Hadden ze dus beter niet kunnen doen. Of gewoon een paar écht goede in plaats van allemaal mindere...

De muziek had het allemaal nog een heel stuk spannender kunnen maken, maar... dat gebeurde dus niet.

Ik schrok wel twee keer een beetje om de schrik-effecten bij het raam en de deur. Dat is dan wél weer goed.

Ik kan er toch niet meer dan een *1 voor geven. Zeker geen aanrader dus.

Maar goed, het is een vermakelijke horrorfilm met redelijk wat gore, die zeker niet onderdoet voor een Amerikaanse productie. Nu wil dit nog niet zoveel zeggen, maar het (voor Amerikaanse begrippen) lage budget is er niet aan af te zien, en de film houd de vaart er goed in.

Hebben we naar dezelfde film gekeken? Gore? Vaart? Niet onder doet voor Amerikaanse begrippen? Er niet aan af te zien? Kom op nou! Het kan niet anders dan dat je er aan meegewerkt hebt!

Hij had ook zo'n soort masker op. En het Halloween masker kwam ook nog even voorbij!

avatar van Renfield1976
Ik vind wel dat je moet snappen dat het hier om een paar enthousiaste jonge mensen gaat, die (bijna) zonder budget en zonder acteurs en knappe slasher produceren, ik ben fan van het genre en heb echt wel eens iets veel slechters gezien, gemaakt met véél meer geld !! Van mij krijgen ze 4*
Goed gedaan, ga zo door !!!!!

Renfield1976 schreef:

Ik vind ook dat je moet snappen dat filmmaken een vak is dat niet iedereen zomaar even doen kan.

avatar van Mr. Chiel
Renfield1976 schreef:
Goed gedaan, ga zo door !!!!!

Vind niet dat je daar vanuit moet gaan met het beoordelen van een film. Dan zijn alle Nederlandse films zowiezo 2* hoger. Dat slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.

Was het een goede film? Goed verhaal? Goede acteurs? Dan kun je toch niet op een 4! uitkomen?!

EDIT: Maar je beoordeelt al je laatste films met 4 tot zelfs 5 sterren. Dus laat maar

Mr. Chiel schreef:

Ik heb wel een aantal films met 4 sterren beoordeeld die zowel een slecht plot, als slechte acteurs als basisingrediënt had.

Het ligt natuurlijk helemaal aan de film, maar een film kan ook leuk, tof of vermakelijk zijn zonder goede acteurs en een goed plot.

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om deze film te bekijken. Heb 'm toch al zo'n 3-4 jaar op dvd liggen...

Om te beginnen: de film is een stuk minder slecht dan dat hier door menig wordt gesuggereerd. Hoewel de film zeker niet is te vergelijken met een gelikte Hollywood productie, waar overigens ook het budget naar is, oogt de film zeker niet continu als een amateurproductie.

De acteerprestaties zijn om te janken, de belichting had veel en veel beter gekund, en er zitten best wat foutjes in, maar de moorden zien er bij vlagen prima uit. Ook heeft de film me geen seconde verveeld.

Misschien dat mijn verwachtingen zó laag waren (naar aanleiding van een aantal 'reviews' hier op MovieMeter) dat deze film me aangenaam heeft verrast.

Desondanks kom ik niet verder dan een stabiele 2,0* (als de belichting beter was geweest, had mijn beoordeling weleens een stuk hoger kunnen uitkomen...)

avatar van Renfield1976
Mr. Chiel schreef:

Ik zal het nog 1 keer zeggen, deze film is gemaakt voor € 5000,- !!!
dan verdien je met zo'n resultaat echt wel het voordeel van de twijfel hoor !!!!

"Dat onze film niet vrij is van foutjes mag duidelijk zijn. Iedere grotere film bevat wel een paar foutjes. Maar zo valt er op alles wel te muggenziften. We hebben de film zo vlot, grappig en bloederig gemaakt als dat we zelf konden. En dat was een behoorlijke opgave gezien het budget." ....... zeggen de makers zelf, dus ik vind (en ik dus niet alleen) dat je daar in je beoordeling wel degelijk rekening mee mag houden...

Hier kunnen we kort over zijn: Alleen het hoesje is mooi.

En over het low-budget argument:
----------------------------------------------
EVIL DEAD en BLAIR WITCH PROJECT zijn ook low-bugdet films gemaakt door een stel studenten. In tegenstelling tot WOENSDAG zijn dat wel zeer goede films en zelfs klassiekers geworden. Het gaat dus niet om geld maar om creativiteit en dat is hier niet goed gelukt.

avatar van jordybeukeboom
gotti schreef:

Er zijn anders genoeg autodidactionele voorbeelden op te noemen

En er zijn ook genoeg slechte autodidacte voorbeelden op te noemen. Het is namelijk echt niet zo dat dit door mensen gemaakt is die weten wat ze doen.

avatar van Phantasm
Aardig in elkaar gezette horror die wat traagjes begint, maar later beter begint te worden, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van Gang_Star
Voor een film die schijnbaar voor 5000 euro is gemaakt is dit echt geen verkeerd resultaat. Natuurlijk zijn de personages tenenkrommend en hebben ze allen een lesje in acteren nodig. Maar net als bij veel horrorfilms ligt de focus uiteraard niet bij de acteerprestaties maar juist bij sfeer, locaties en gore. En daar slaagt deze film toch aardig in. De locatie is goed, films die zich in de bossen afspelen hebben meestal iets op zich. Ook helpt het mee dat het in het donker is gefilmd (tot opeens de ochtend is gevallen, wat overigens heel apart overkwam) waardoor je toch een goede sfeer hebt. Het bloedvergieten zag er wat goedkoop uit, maar desondanks was dat ook best aardig gedaan, vooral met de beperkte middelen.

avatar van jeroentjuhhhhh
€5000 euro budget als excuus gebruiken, dan weet je wel hoe laat het is.. Enorme drogreden. Stel non-tallenten die, onder het mom van ''de eerste Nederlandse slasher'', maar wat in elkaar hebben gegooid. Grote drol op de DVD draaien en het raam uit frisbeeën. Gedrocht om je voor te schamen, ook als amateur.

Lekker hakken op een stel jongeren die voor weinig een leuke film hebben gemaakt. Wat een helden hier. Ik vond het helemaal niet zo beroerd. Je moet je natuurlijk wel mee laten slepen met de gebeurtenissen en je niet op laten sluiten in je kritiek op alle onvolkomenheden. Die zijn er natuurlijk genoeg. Maar ik had daar niet zo'n last van. Het gaat om deelnemers aan een tv-programma's. Amateurs dus. Gespeeld door amateurs. Vond dat ze dat leuk deden. Gaandeweg wordt de chaos groter en weet niemand meer wat echt is of wat bij het spel hoort. Ik vond dat best geloofwaardig.

Heb trouwens aardig wat professionele films gezien die er veel minder van bakten. Met hele flinke budgetten. Waar iedereen flink aan moest verdienen. De film is trouwens te vinden op 'professionele' internationale downloadsites. Dat is geen garantie voor kwaliteit, maar toch wel een vorm van erkenning. Alleen jammer dat Jean-Paul Arends en Bob Embregts het bij deze film hebben gelaten. Had best nog wel wat van ze willen zien.

avatar van Richard_Voorhees
Destijds was deze film wel makkelijk te verkrijgen, zowel los als in een 'Nederhorror Box' (met Horizonica en Tikken).
De eerste Nederlandse slasher en helaas een niet al te beste. Het acteer werk is van slechte kwaliteit. Daarnaast had men ook wel iets strenger mogen zijn op de cast, want ik telde tot 3 keer toe hoe te horen was dat iemand in de lach schoot, zelfs een keer terwijl de persoon in beeld is. Dat merk je tijdens de regie toch wel? Het deed mij denken aan die crappy SOV titels waar ze in de jaren '80 soms mee kwamen.
Verder merk je gewoon iets teveel dat deze film gemaakt is door genreliefhebbers. Veel clichés uit het genre passeren de revue. Zo had men nog nooit een scene gemaakt waarin iemand een ander personage laat schrikken met een killer masker en functieloos naakt hadden we ook nog nooit gezien. Ook de synth soundtrack doet iets teveel aan andere genrefilms denken. Nu weet ik wel dat het genre weinig origineel is en dat er daardoor veel overlap bestaat, maar je kan het ook overdrijven.
De moordenaar vond ik dan nog wel redelijk eruit zien met zijn rugbybal masker.
Daarnaast kan ik het toch waarderen dat men met een beperkt budget van 5000 euro geprobeerd heeft wat gore en special fx erin te stoppen. Aan het resultaat valt te zien dat het budget niet groot was, maar ik vind dat nog steeds toffer dan overgaan op off-screen moorden.
Om sommige dingen, zoals de Brabantse accenten, de absurde dialogen en die stomme clues die aan Sinterklaas rijmpjes deden denken, kon ik nog wel lachen.
Verder is dit zelfs voor lowbudget slashers nog wat beneden de maat.