The Birth of Saké (2015)

Verenigde Staten / Japan
Documentaire / Familie

geregisseerd door Erik Shirai

Hoewel sake de nationale Japanse drank is en ook daar buiten steeds populairder is geworden, wordt de al 2000 jaar oude drank nog steeds met veel mysterie omringd. Tedorigawa, gelegen in het noorden van Japan, wordt beschouwd als een van de beste sake-brouwers van het land. Op deze 144-jaar oude brouwerij werkt een kleine, maar zeer toegewijde groep ambachtslieden die zich jaarlijks zes maanden van de buitenwereld afsluiten om de beste sake te kunnen creëren die er bestaat: daiginjo. Door de veranderende voorkeuren van de consument en het teruglopende aantal toegewijde werknemers wordt het echter steeds moeilijker dit vol te houden.

Viel me een beetje tegen.

Deze docu zou op zich geen al te slechte double bill zijn met Jiro, maar dan zou ik deze toch als eerste spelen. Kwestie van het beste tot het laatst te bewaren.

Wie hoopt veel te weten te komen over de productie van Saké kan best z'n verwachtingen al een beetje bijstellen. Het proces zit er wel doorheen verweven uiteraard, maar deze docu richt zich meer op het ambachtelijke karakter van de brouwerij die gevolgd wordt.

Op zich is deze Birth of Saké een docu die erg filmisch probeert te zijn, daar ook wel in slaagt, maar het op een verkeerde manier aanwendt. Dat docus als deze wat foodporn bevatten is oké, daar gaat het voor een deel ook over, maar ik kreeg sterk de indruk dat het filmische hier het gebrek aan inhoud wat diende te verbergen.

Strip het laagje vernis weg en eigenlijk is het niet zo duidelijk wat deze ambachtelijke method nu net zo speciaal maakt. Oké, ze kruipen met z'n alle 6 maand samen in een hok om sake te maken en de hoofdbrouwer heeft het een hele docu lang over intuïtie en voelen, maar echt overtuigd raakte ik niet.

Kijk, van Jiro kan je een schooldocumentaire maken en wat hij doet is nog steeds indrukwekkend, ik had het gevoel dat dat bij deze film niet zozeer het geval was. Mistige bossen en slomo beelden van de natuur rond de brouwerij voegen niks toe aan het idee dat hier een speciaal iets gebrouwen wordt. De momenten die dat wel doen zijn te zeldzaam.

Dat er dan nog iemand moet sterven van de brouwers leidde uiteindelijk alleen maar meer af van de kern. Jammer, want op zich vind ik het wel leuk dat docus wat filmischer zijn, maar niet als het gaat om een verhullend laagje vernis.

avatar van DwarreI
Langer dan tien minuten had dit wat mij betreft niet hoeven duren, maar mocht je toevallig op zoek zijn naar een documentaire waarin anderhalf uur lang voornamelijk in een pan met rijstebrij geroerd wordt dan is dit jouw film.