Last Performance (2006)

Duitsland / Verenigde Staten / Nederland

geregisseerd door Edwin Brienen
met Eva Dorrepaal, Tomas Spencer en Esther Eva Verkaaik

Last Performance vertelt het verhaal van Julia (Eva Dorrepaal), een actrice die het probeert te maken in New York City. Ze speelt de hoofdrol in een avantgardistisch theaterstuk, geregisseerd door de bizarre en excentrieke Magda (Esther Eva Verkaaik). Julia's tegenspeler is Cooper (Tomas Sinclair Spencer) die er een ongewone relatie op na houdt met de seksueel gefrusteerde Tom (Vincent Bagnall). Tom, niet in staat om zijn geaardheid te accepteren, exploiteert Julia op zijn beurt voor zijn seksuele avonturen. Cooper is uiteraard woest van jaloezie en beraamt een plan. Wanhoop en misère is het logische gevolg. Julia's leven begint steeds meer op een dramatisch theaterstuk te lijken.

kappeuter (moderator)
Last Performance is geïnspireerd door de New Yorkse avant-garde en underground scene van de vroege jaren tachtig en heeft een zweem van de vermeend kunstzinnige kringen uit die tijd; iconen als Andy Warhol, Yoko Ono, Laurie Anderson, Klaus Nomi, Lydia Lunch en Diamanda Galas waren rond in dit epos.

De film beleeft haar officiële première op het Nederlandse Filmfestival in Utrecht, dat plaatsvindt van 27 september tot 6 oktober 2006. Brienen, Dorrepaal en Verkaaik zullen verschijnen op het festival.

avatar van Safri
Een persoon heeft hem gezien. Is niet echt veel he

avatar van TomVer
Ik zag in de trailer dat muziek van Klaus Nomi is gebruikt, evenals een re-make van zijn hoofd. De DVD collectie van Brienen staat op filmfreaks.nl aangeboden. Ik ben benieuwd of de aanschaf het waard is.

avatar van Safri
Weet iemand welk nummer dat is van Nomi?

robertus65
Niet mijn smaak, de films van Brienen lijken bijna allemaal op elkaar.