Liu A-Cai yu Huang Fei-Hong (1976)

Alternatieve titels: Challenge of the Masters | 陸阿采與黃飛鴻

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Chia Hui Liu, Chia-Liang Liu en Kara Hui

Tiener Wong fei-Hung wordt weggestuurd om hem kung fu te leren van de ex-leraar van zijn vader. Zijn Kung Fu is nog niet goed genoeg om de jaarlijkse strijd tussen zijn school en een rivaliserende school te winnen. Wanneer zijn training er eenmaal op zit, moet Wong een moordenaar bestrijden en de eer van zijn school hooghouden.

Wong Fei-Hung (alweer).

Wat zijn er toch veel verhalen rond dit figuur gemaakt. Aardige oude Liu die verrassend goed opgepoest was. Kleuren kwamen goed tot hun recht en de "massa"scenes kwamen ook goed over.

Verder een uiterst strak stramien waarin enkel het einde wat vreemd moralistisch overkomt. Geen duidelijke overwinnaar deze keer, maar een wat té melige verbroedering. Daar zit ik dan toch niet echt op te wachten.

Hoe meer van deze films hoe saaier de trainingen worden, dat zeker. En al helemaal wanneer er gewoon getrained wordt en het niet gaat om gekke mantis trainingen.

Samen met de Amerikaanse slasher zijn die SB martial arts films volgens mij de meest rigide genrefilms die je je maar kan wensen. Vermakelijk is het wel, maar na een tijdje kan je dit soort films wel dromen.

Nog wel een leuk rolletjes van Liu zelf, en de jonge Gordon Liu is ook geinig om aan het werk te zien.

2.5*, gemiddelde score voor een gemiddelde SB film.