Solstice (2008)

Horror / Drama

geregisseerd door Daniel Myrick
met Elisabeth Harnois, Shawn Ashmore en Amanda Seyfried

Megan krijgt haar diploma, maar heeft niet veel tijd om dit te vieren. Niet veel later pleegt haar zus Sophie zelfmoord op een kerstfeest na een ruzie tussen de twee. Megan gaat voor het laatst met haar vrienden, voordat ze allemaal naar een verschillende universiteit gaan, een weekend naar een moeras. Eerst wil ze niet mee, bang voor herinneringen aan haar zus, maar ze laat zich overhalen. De trip begint leuk en Megan wordt verliefd op Christian. Maar dan begint Megan de geest van haar zus in aanwezigheid te voelen. Wanneer onverklaarbare dingen gebeuren, is ze hier van overtuigd. Maar dan krijgen ze ook berichten van andere geesten, waardoor hun leven voor altijd verandert.

Middelmatige film die van mij 3 sterren krijgt omdat de laatste 10 min toch nog wat spanning kwam anders had ik een 2.5 gegeven.

Ik zelf vond het jammer dat er zo weinig mensen dood gingen.
Maar dat maakt de film ook weer speciaal.

avatar van Aapje81
Grote meevaller. Had me hier vooraf niets van voorgesteld. Maar er werd heel behoorlijk geacteerd, de vrouwen waren interessant en het plot was zeer te pruimen. En eigenlijk vond ik het wel een verademing dat het geen film is die zich blind staart op gore maar spannende scenes opbouwt met aangename rustmomenten tussendoor. Ik hou wel van het suggestieve en het doseren van schrikmomenten dat maakt het voor mij allemaal wat interessanter.

avatar van horrorfreak23
Ik vond dit echt een leuke film om eens te zien. Heeft een paar goeie schrikmomenten en ik vond het wel wat hebben. Leuk en verrassend einde. Het gaat allemaal wel een beetje snel op het einde maar ja dat neem i er dan maar bij

MovieEter
Leuk voor tussendoor! 3*

avatar van james_cameron
Verhaal komt erg langzaam op gang, maar door de redelijke cast en het sfeervolle camerawerk is het gelukkig geen straf om de film af te kijken. Sporadisch is de film ook best spannend en beklemmend. Het script heeft tegen het einde nog een paar verrassingen in petto, waardoor het geheel net weet uit te stijgen boven de middelmaat. De hoogtijdagen van regisseur Myrick komen waarschijnlijk niet meer terug, een Blair Witch Project maak je tenslotte maar één keer in je leven, maar hij hoeft zich voor deze degelijk gemaakte film niet te schamen.

De film kent zo zijn sfeermomenten (waar vooral de goed uitgekozen locaties van het zuidelijke Louisiana aan bijdragen), maar verder is dit de zoveelste horror die draait om een getroebleerde geest van een klein kind. Ik vroeg me ook af waarom haar verschijning er nou weer uit moest zien als de meest gruwelijke duivel uit de onderwereld. Nogal misplaatst en vervelend wordt dat.

avatar van Vascago
Behoorlijk saai en onwijs cliche. Matig acteerwerk en soundtrack. Slechts de laatste 20/30 minuten waren wel aardig.

avatar van akira124
Leuke horror, zeker een van de betere

avatar van mock turtle
ik heb een beetje dubbele gevoelens bij deze film:

van de ene kant best een standaard verhaal. vooral toen ik in het begin van het verhaal een groepje jongeren er op uit zag trekken om in hillbillyland terecht te komen, vreesde ik het ergste. er komen heel veel cliche's in voor die alleen maar als functie schijnen te hebben het een beetje spannend te maken, zonder dat ze bijdragen aan het toch al dunne verhaaltje.

dat verhaaltje kwam pas op het eind een beetje uit de verf; toen bleek er toch een gedachte achter deze best wel trage film te zitten.

pluspunten: een aantal erg goede schrikmomenten en rillingen over mijn lijf, wat niet bij heel veel films gebeurt. En allemaal redelijk subtiel, in de zin dat het geen afslachthorror is waarbij de karakters één voor één sterven.

al met al dus toch nog zeker een voldoende

avatar van Fran
In het begin vond ik de film nog wel spannend. Maar dat was voordat ik de geestverschijning had gezien want die sloeg eigenlijk helemaal nergens op en was ook helemaal niet eng.

Het verhaal is ook niet echt bijzonder. Een klein beetje a la "I know what you did last summer".

Het acteerwerk vond ik ook heel erg matig. Het is dat het verhaal op zich wel boeiend is om naar te kijken en er af en toe een eng momentje in zat anders had ik hem denk ik wel afgezet.

avatar van Bottleneck
Een niemendalletje, weinig horror, weinig drama en behoorlijk slaapverwekkend. Erg veel clichés, standaard-soundtrack en flashbacks, wat op zich niet erg is, maar het plot zelf is ook niet interessant dus blijft er weinig over.

Het enige geslaagde vind ik de beelden, niet hoogstaand maar het ziet er wel fraai uit. Alleen de geestverschijningen zijn slapjes, lijken wel zwartgeschilderde kartonnen platen. Had hem voor iets meer dan een euro en dat is het ongeveer ook wel waard..

avatar van Carotte
Helaas was alleen het laatste half uurtje of nog korter spannend.

avatar van DieGo
Ben het wel een beetje eens met bovenstaande sprekers. Vervelende film.

Naast dat het nergens spannend of eng wordt (op wellicht 1 schrikmomentje na), is het ook allemaal nog eens ontzettend voorspelbaar en bij vlagen behoorlijk onbenullig (zo worden de jongelui, die iets van 20 jaar moeten voorstellen, gespeeld door 30ers). Ook het hele summer solstice feest gedoe is totaal niet boeiend en lijkt er voor de vorm maar een beetje bij verzonnen te zijn.

1,5* voor het aardige camerawerk.

Blarown
waarom zou je als je geslaagd ben naar een moeras gaan?
waarom niet naar een zonnig strand en feest vieren ?!?

*Joly*
Blarown schreef:
waarom zou je als je geslaagd ben naar een moeras gaan?
waarom niet naar een zonnig strand en feest vieren ?!?

Iedereen viert het op zijn eigen manier

rose
mock turtle schreef:
ik heb een beetje dubbele gevoelens bij deze film:

al met al dus toch nog zeker een voldoende
Helemaal mee eens.

avatar van FelixTheCat
Goede horrorfilm. Maar het kan nog altijd beter. Maar toch 3,5 ster

Zet enkele tieners bij elkaar, wat drank, wat sex, wat rare verschijnselen. En ziedaar, weer een nieuwe "horror" film geboren.

Erg tegenvallen, zowel verhaal als schrikmomenten.

avatar van bollepeer
Scheurleer schreef:

Erg tegenvallen, zowel verhaal als schrikmomenten.

helemaal mee eens, alleen het eind maakt het nog enigzins goed.

avatar van boozebelly
Echt een grijze muis...

De film is nergens vernieuwend, teert wat voort op talloze andere films, geen enkele scene springt eruit, zit boordevol clichés, blablabla. Ik had het gevoel dat ik alles al 100x eerder had gezien. Echt een film die het ene oog ingaat en vervolgens het andere weer uit. Ik zat hier echt niet op te wachten

Bottleneck schreef:

Alleen de geestverschijningen zijn slapjes, lijken wel zwartgeschilderde kartonnen platen...

Hahaha, ik had je recensie voor aanvang van de film gelezen en je hebt nog gelijk ook.

Die zwartgeschilderde platen precies wat ik ook dacht, verwachtte dan ook dat iemand deze "platen' opzettelijk tussendoor liet opduiken om wraak te nemen of haar te laten schrikken...

De film op zich was aardig heb slechtere gezien, geen hoogstandje maar goed te pruimen.

avatar van The_Game
Mijn god wat is die Shawn Ashmore toch een waardeloze acteur. Ik heb de film gekocht aangezien ik Amanda Seyfried op de voorkant zag staan, die is gewoon leuk. Ze heeft hier een kleine rol, maar kan de film niet redden van de enorme saaiheid. Het verhaal is voorspelbaar en zeer slecht geacteerd door Ashmore en de hoofdrolspeelster Elisabeth Harnois, die akelig op Taylor Swift lijkt.

avatar van narva77
Kijk het origineel, de Deense film "Midsommer". Die is veel beter!

Vindt het een vreemde film...
Er zitten wel goede schrikmomenten in (vindt ik)
maar opzich vindt ik hem wel cool

Redelijk goede film, met tamelijk goede vertolkingen.
Maar een hoogvlieger is het natuurlijk niet.
Heb hem gekocht voor 1 € en dat is ie zeker waard.

avatar van blurp194
Verhaal is een beetje cliché, en er komen ook weinig verrassingen uit. Wel af en toe behoorlijk eng, de schrikmomenten komen er best goed uit.

Seyfried staat wel op de poster, maar heeft maar een heel klein rolletje - deze film is nog ietwat van voor haar recent verworven sterrenstatus. Dus daar hoef je echt niet voor te kijken.

avatar van TragieStar.*
Een erg leuke film! De film pakt toch anders uit dan ik dacht. Maar, dat is ook niet gek, aangezien ik niet echt wist waar het over ging.

Ik wilde de film vooral zien vanwege: Amanda Seyfried. Ze heeft maar een kleine rol, maar doet het toch prima. Ze staat wel als 3de naam genoemd, maar staat wel helemaal achteraan op de poster? Dus daar moet je zoiezo nooit opletten. Dat heeft er niks mee te maken. Mooie vrouw is het ook, dat is algemeen bekend. Ook Elisabeth Harnois is erg goed, en ook een erg mooie verschijning. Ze heeft een bekend gezichtje, maar volgens mij is dit de eerste film die ik van haar zie.

Mooie opbouw, naar het einde toe word het wel wat ongeloofwaardiger. Dat Sophie en Christian toevallig ook dat meisje aangereden hebben en noem het maar op.

Een paar mooie schikeffecten en mooie scenes brengen de film naar een hoger niveau.
Heb me prima vermaakt voor een avondje.

avatar van Angelo2
Aardig filmpje dat helaas nergens spannend werd. Ben eigenlijk de hele film geen 1 keer geschrokken. Dit valt voor mij toch een beetje onder de categorie tienerhorrors voor de beginnende kijker. Acteerwerk was verder wel in orde in deze nergens verassende film. Een 6

avatar van riefenstahl
Met een paar vrienden en een redelijke camera kun je een film als deze ook zelf draaien, van een budget is geen sprake. Zouden we eens moeten doen!
Deze film is verder helaas cliché en op de laatste 10 min. na vrij saai.
Acteerwerk is op zich redelijk goed, m.n de aantrekkelijke dames doen het niet slecht.
Ik had vanwege de regisseur (BWP) wellicht te hoge verwachtingen, de film viel behoorlijk tegen.

avatar van Spetie
Een vrij standaard drama, met de nodige schrikmomenten. De schrikmomenten zijn nog niet zo slecht en zorgen ervoor, dat het soms nog een beetje spannend is.

Het verhaal zelf heeft een vrij voorspelbaar verloop en het is niet zo moeilijk om te bedenken hoe alles nu precies in de steel zit. Het acteerwerk kon er voor een film als deze wel mee door. De lat ligt niet echt hoog, maar als tieners zoals deze niet irritant zijn, doen ze al een hoop goed.

Verder is het wel onderhoudend en ook nog best wel sfeervol. Verder zijn er vrij weinig hoogtepunten, maar gelukkig ook niet echt dieptepunten. Al met al is het vrij redelijk dus.

avatar van misterdhdh
Matig filmpje, die me niet echt kon overtuigen. Verhaal op zich is helemaal niet origineel meer, uitwerking is redelijk. Het grootste minpunt is dat de film nooit echt spannend wordt en er amper schrikmomentjes in. De scene met die autolichten vond ik eigenlijk nog het beste en engste van de hele film, zover ik me nog herinner. Solstice zit ook vol met clichés: geest die opeens verschijnt, tankstation, 5-6 vrienden op reis, koppeltjes vormen zich, mooie meisjes (ééntje heeft het moeilijk), bloed/modder komt uit te kraan, enge man in de buurt,.....en zo zijn er nog verschillende andere clichés. Film die te braaf en te saai is. Wat meer spanning was toch leuk geweest. Einde maakt gelukkig bijna de hele film goed. Ik had niet verwacht dat het einde zo in elkaar zou zitten, het was wel goed bedacht en alle puzzelstukjes komen samen. Acteerwerk was niet bijzonder goed, maar zeker niet storend. Al bij al zeker geen slechte film maar echt goed kan je dit niet noemen. Film is voorbij voor je het weet en is nog redelijk sfeervol. Leuk tussendoortje maar meer is het niet, standaardfilmpje.
2.75/5
***

Simpel.

Een zeer eenvoudig horrorwerkje. Wat jeugd, een huisje in het moeras en een soort van haunting die ogenschijnlijk te maken heeft met de dood van het tweelingzusje van het hoofdpersonage. Film heeft een sfeertje dat een uitloper lijkt van de hele Scream/IKWYDLS hype en zal eenzelfde groep aanspreken denk ik zo.

Myrick is de minste van de Blair Witch regisseurs, het verwondert me dan ook niet dat hij na '08 geen films meer gemaakt heeft. Niet dat deze film nu zo geweldig slecht is, maar het voelt wat stoffig aan en dat zal bij release niet veel beter geweest zijn. Net dan was de concurrentie moordend in het horrorwereldje, dan is een film als deze niet bepaald een visitekaartje.

Veel schrikmomenten zitten er niet in, drama en horror gaan hand in hand, het twistje op het einde is er eentje die niet al te veel hoofden meer zal doen keren. 't Is allemaal al 100 keer (beter) gedaan, toch is deze poging als filler nog redelijk verdienstelijk. Verwacht er alleen niet al te veel van.

avatar van Daan258
Een beetje flauwe tiener horror film.
Had de film al jaren geleden is een keer bekeken maar kon me er totaal niks meer van herinneren dus had ik hem gister is opnieuw aangezet.
Het verhaal stelt niet veel voor en na ongeveer 30 min kan je al raden hoe de film zal eindigen.
Qua spanning was het ook vrij matig, hier en daar een simpel schrikmomentje die je al snel zag aankomen en ga zo maar door.
De cast vond ik dan wel weer een leuk pluspuntje aan de film maar helaas vond ik het over het algemeen geen voldoende.