Le Retour du Grand Blond (1974)

Alternatieve titel: The Return of the Tall Blond Man with One Black Shoe

Frankrijk

geregisseerd door Yves Robert
met Pierre Richard, Mireille Darc en Jean Carmet

Als violist François Perrin (Pierre Richard) per ongeluk de plannen van misdadiger Kolonel Louis in de war stuurt, zet deze een prijs op het hoofd van de musicus. Gelukkig is er Christine om hem uit zijn hachelijke situaties te redden.

Zag beide "Grand blond"'s naeen. Deze hier is soms wel grappig maar het verrassingselement is weg, de link naar de "James Bond"-films is een flop en het geheel is saaier en boeit amper.
Een "Retour" is meestal moeilijk.
Pierre Richard blijft echter wel een merkwaardige komiek die zekerlijk zijn plaats heeft in de Franse filmwereld.

avatar van Betamax
Vreemd maar ik vond deze dus wat beter dan het eerste deel.
Vond dit meer een komedie dan deel 1.

avatar van Filmkriebel
Pierre Richard behoorde in de jaren 70 tot de nieuwe generatie Franse komieken in navolging van Louis De Funès en Bourvil. Doorgaans best een goede komiek, met billenkletsers als La Chèvre, Le Coup du Parapluie en Je suis timide mais je me soigne. Deze film was een sequel op Le Grand Blond die hem bekend maakte. Maar wat een flauwe humor ditmaal waar zelfs Richard geen raad mee weet. Is een vroege James Bond parodie... Maar Johnny English en Kingsman vind ik dan heel wat beter dan dit... Weetje: deze films kregen nog een Amerikaanse remake met Tom Hanks The Man with One Red Shoe (1985) - MovieMeter.nl