Mei Ren Yu (2016)

Alternatieve titels: The Mermaid | 美人鱼/美人魚

China
Drama / Fantasy

geregisseerd door Stephen Chow
met Jelly Lin Yun, Ke Bai en Pierre Bourdaud

Xuan wil in een nieuw project de zee droogleggen. Deze drooglegging bedreigt echter het leefgebied van de zeemeerminnen. Shan is gestuurd om Xuan te stoppen, maar dit zorgt er voor dat ze verliefd worden op elkaar. Xuan stopt de plannen voor de drooglegging uit liefde voor Shan. Echter worden Shan en de andere zeemeerminnen opgejaagd door een geheime organisatie. Xuan moet alles op alles zetten om Shan te redden voordat het te laat is.

avatar van J. Clouseau
Blijkt een gi-gan-tisch succes te zijn in China. Dat wil zeggen: deze film heeft al meer dan 500 miljoen dollar opgebracht in zijn thuisland alleen.

Nieuwe Stephen Chow die goeie kritieken krijgt ... niet zo héél verwonderlijk dus. Zeker niet als je weet dat de Chinese box office al eens boven de Amerikaanse durft te kruipen.

Fijn is hij wel.

Maar laten we eerlijk zijn ... iedereen zit toch al jaren te wachten op een nieuwe Chow, mét Chow. Niet dat hij een vervelend regisseur is, maar hij is toch vooral een begenadigd komiek die het moet hebben van z'n idiote gezichtsuitdrukkingen. En dat mis je dan toch een beetje.

Af en toe komt z'n humor wel bovendrijven in deze film. De octopus-kok, de meermintekeningen, dat soort momentjes merk je duidelijk dat Chow aan het roer zit. Ik vond ze alleen iets te zeldzaam. Dat échte flauwe dat 90 minuten lang kon doorrazen vroeger vind je jammer genoeg niet meer terug in deze film.

Het is gelukkig wel een stuk beter dan z'n vorige. De CG is oké, behalve dan wanneer het op mensen toegepast wordt. Sowieso is het wel een beetje kitscherig, maar dat past ook wel bij Chow's stijl. Alleen de schokkerige mensenanimaties hadden wel iets netter gekund wat mij betreft. Verhaaltje is verder een redelijk niemendalletje dat bij momenten net iets teveel aandacht opeist.

Beetje actie en vet moraaltje op het einde en Chow levert een best fijne en fleurige comedy af. Maar toch blijft het een beetje weemoedig terugdenken aan z'n oudere werk. Hij wordt vooral gemist voor de camera, niet zozeer erachter.

Een gelikt avonturensprookje met een boodschap:
"If there's no clean water to drink and no clean air to breathe, what can you do with all this useless money?".

Volgens IMDb wereldwijd een van de meest succesvolle films van 2016. Dat verbaast mij niet, want deze inhoudelijk gevarieerde film bevat voldoende komedie, dramatiek, spanning en romantiek voor anderhalf uur aangenaam vermaak. Qua plot geen hoogvlieger, maar qua vormgeving en vertier een echte topper. En… die octopus is in allerlei opzichten werkelijk fantastisch. Mooie, treffende poster trouwens.

avatar van wibro
Best wel knap gemaakt maar met dat 'mermaid' gedoe kan ik toch eigenlijk niet veel. De andere film van Stephen Chow die ik gezien heb "Kung Fu" vond ik toch wel een stuk beter.