Just, Melvin: Just Evil (2000)

Documentaire

geregisseerd door James Ronald Whitney
met James Ronald Whitney en Melvin Just

Grootvaders hebben de plicht lolbroeken te zijn. Hoe moet het anders verder met het vertier op familiefeesten? Zo had 'grandpa' Melvin Just het echter niet begrepen. Diens reputatie is vooral gebaseerd op het geregeld afranselen en seksueel misbruiken van elk van zijn 10 kinderen en stiefkinderen. Het maakte dat ook enkele van die (stief)kinderen op hun beurt niet meteen uitgroeiden tot modelburgers. Zo verwoestte Melvin Just het leven van maar liefst drie generaties. Tot James Ronald Whitney -één van Melvins kleinkinderen- er genoeg van had. Getraumatiseerd door zijn eigen familiegeschiedenis, schafte James zich een camera aan en begon het verhaal van zijn uiteengereten familie te documenteren. Eén voor één doen de leden van de familie hun verhaal; en dan trekt James naar de oorsprong van het kwaad zelf...

avatar van Mug
Mug
De zoveelste shockerende case-studie omtrent een familie waar mishandeling, incest en zelfs moord haar weerslag vindt op het gedrag van de latere generatie(s) zoals pogingen tot zelfdoding, alcoholisme, mishandeling, incest, prostitutie, drugs en het leven in bouwvallige caravans danwel achterin een pick-up truck.

Terwijl de kinderen van Melvin Just in geur en kleur (denk aan kleurpotloden) vertellen hoe hij hun seksueel heeft mishandeld, blijf je met verwondering achter hoe het allemaal toch zo ver kan komen. Stof voor Jerry Springer adepten Compleet bizar, en dat is nog maar zachtjes uitgedrukt.

avatar van missl
Jeetje wat een docu over een man die zijn handjes binnen zijn familie niet thuis kan houden. Hoe de mensen daarop reageren en wat het met ze doet komt duidelijk naar voren. Bizar, deze man kon doorgaan terwijl mensen het wisten, het laat me sprakeloos achter.