La Maldición de Nostradamus (1961)

Alternatieve titel: The Curse of Nostradamus

Mexico
Horror / Thriller

geregisseerd door Federico Curiel en Stim Segar
met Germán Robles, Domingo Stoler en Julio Alemán

De professor (Stoler) staat erg kritisch tegenover het bestaan van weerwolven, vampiers en ander bovennatuurlijk gespuis: volgens hem is niets ervan waar. Hij is herkozen tot voorzitter om dit duidelijk te maken aan de inwoners. Maar wanneer hij 's nachts een bovennatuurlijke gast krijgt, namelijk de vampier Nostradamus (Robles), begint hij sterk te twijfelen.

Er bestaan er niet toevallig 13 van : Nostradamusfilms van Curiel met "el vampiro " Robles als de eponieme anti- held ...lijkt aardig veel, valt mee echter omdat het hier een feuilleton betreft dat in 4 delen ( 3/3/3/4 ) werd uitgebracht, waarbij de innerlijke coherentie ver te zoeken is. Maar dat kennen we uit die Mexicaanse feuilletons. Deze films dien je dus niet te beoordelen als 4 FF films, maar eerder als 13 teevee afleveringen, zullen we maar zeggen.
Wat heeft de befaamde Nostradamus nu eigenlijk met deze saga te maken ? Niet zo heel veel in feite, althans de historische arts. Vreemd genoeg draagt Robles niet eens deze naam in het begin, maar in de latere afleveringen pas ! Hier heet hij eerst nog Ericson, nakomeling van Nostradamus die bij diens graf wraak zweert voor...wat eigenlijk ? Misschien voor het feit dat de brave burgers Nostradamus nooit hebben erkend als vampier, wat hij schijnbaar wel was ! Robles- Ericson is er iig wel 1, en om hem nog vervaarlijker te maken kan hij- allicht- ook in de toekomst kijken. Niet zo moeilijk overigens, want die toekomst creeert de almachtige supervampier zelf....
Na deze preambule wenden we ons tot Soler ( who the fuck is Stoler- sic ? ) , aka prof. Duran. Deze huiskamergeleerde is voorzitter van de plaatselijke( waar precies weten we niet, ook de tijdsaanduidingen zijn als gebruikelijk in dit soort films wazig en komt over als zeg 1900, maar vol anachronismen) stichting Skepsis. Lieden dus vol geloof in wetenschap en vooruitgang die af willen rekenen met achterlijkheid en bijgeloof. Als assistentje heeft Soler Julio Aleman / Antonio, uiteraard ook het vriendje van zijn dochter, de schone Anita/ Alvorado.
Deze ongelovige is volgens Ericson/ Nostradamus de aangewezen figuur om zijn almacht te bewijzen. Hij brengt de professor een bezoekje, vraagt hem vriendelijk om de superioriteit van de Nostradamusclan te bevestigen en verkondigen. Zo niet, dan zullen er afschuwelijke dingen gebeuren. In concreto : als de professor weigert , zal er iedere nacht een dode vallen, met de professor zelf als dertiende en laatste slachtoffer.
Natuurlijk weigert Duran, die zich doorheen de hele saga zal ontpoppen tot- voor wie goed kijkt- de eigenlijke bad guy die met zijn combi van stompzinnigheid en koppigheid de ene ramp/ dode na de ander veroorzaakt.
Een feuilletonreeks zei ik, na het inleidende eerste deel krijgen we 2 episodes waarin Nostradamus zoals hij inmiddels heet zijn afschuwelijke profetieeen in de praktijk omzet. Hij ontvoert natuurlijk ook de schone Anita, en maakt de slachtoffers die hij beloofde te maken...wordt uiteraard vervolgd.

Deze saga werd in de USA gedistribueerd met dubbing en- schijnbaar-afwijkende editing, die versie heb ik natuurlijk niet gezien. Het origineel is in zijn bizarrerie wel te genieten voor cheesebuffs, waarbij wij nogmaals beklemtonen dat deze serials niet als zelfstandige films beoordeeld dienen te worden. Ik vond de eerste- dankzij de introductie- de beste, afgaande op IMDB stemmen en commentaren ben ik een uitzondering.

Veel mensen hier moeten dit gezien hebben, waarom zie ik geen stemmen ?